I bohové mohou mít noční můry, a to díky elementálovi zrozeného ze strašných snů bohyně Nyctashi. Atropos, též známý jako Bane, se během jejího dřímotu nakrmil nesmrtelností a následně využil její krev ke zhmotnění své plynné podoby. Stal se podstatou strachu pro všechny smrtelníky. Všem, kdož uslyší jeho hlas, jsou našeptávána ta nejtemnější tajemství a i ti nejodvážnější z nejodvážnějších začnou ve svém srdci cítit dlouho zapomenutý pocit bázně. Bezpečí navíc neposkytne ani bdělost. Jediná kapka Banovy krve má totiž moc zachytit každého v nekončícím cyklu těch nejděsivějších výjevů.
Bane není příliš versatilním hrdinou a měl by se vždy ujmout podpůrné role, nejlépe na bezpečné lince. Během linkové fáze se Bane neřadí mezi silné dominantní supporty a svou plnou hodnotu dokáže nabídnout až se začátkem střední fáze hry. Schopnost Nightmare zde funguje jako skvělý defensivní nástroj, Fiend’s Grip poté dodá potřebnou a spolehlivou možnost odchycení hrdinů nacházejících se mimo pozici. Všechny Banovy schopnosti jsou sice i bez zakoupení dodatečných předmětů plně efektivní, jejich správné použití však vyžaduje trochu cviku a v kombinaci s obtížnou linkovou fází tedy Bane není příliš vhodným kandidátem na hrdinu pro začátečníky.
Enfeeble je nejméně důležitou Banovou schopností. Všechny statistiky totiž u nepřátelských hrdinů snižuje na základě procentuálních hodnot, což znamená, že v raných fázích hry budou tyto efekty více než zanedbatelné. V raných fázích hry tedy do Enfeeble neinvestujte více než jeden bod a přednost při vylepšování vždy dávejte Brain Sap a Nightmare. Schopnost ale ve většině případů nenabídne kýžený efekt ani v pozdějších fázích hry. Momentálně je totiž Dota plná všemožných předmětů a schopností hrdinů nabízejících očištění všech negativních efektů. Je tedy vysoká pravděpodobnost, že se vámi zacílený hrdina Enfeeble velice rychle zbaví. I v pozdějších fázích hry tedy klaďte na používání této schopnosti ten nejmenší důraz.
Brain Sap je velmi důležitou schopností především pro linkovou fázi hry a měla by být vylepšována jako první. I přes neredukované poškození však Brain Sap dokáže jen v málo případech zcela odehnat nepřátelského hrdinu od farmy. Spíše než šimrat velmi výdržného Axeho, či jemu podobné offlanery, byste se tedy měli zaměřit především na nepřátelského supporta. Nejčastěji k izolovaným duelům mezi supporty dojde během pokládání ward či pullování lehkého nebo těžkého neutrálního kempu. V takovýchto situacích najde Bane přemožitelů skutečně jen málo, a to právě díky Brain Sap. Poškození dokáže méně výdržnému cíli, jímž supportící hrdina zpravidla bývá, mnohem více zavařit a Bane sám navíc získá solidní porci zdraví nazpátek. V pozdějších fázích hry má ale Brain Sap stejně tak jako Enfeeble ve svém používání pouze nízkou prioritu.
Nightmare je jednou ze dvou nejdůležitějších schopností Bana, na její vylepšování by však mělo dojít až po maximálním vylepšení Brain Sap. Nightmare patří do kategorie schopností, které kromě nepřítele dokážou velmi uškodit i vašim spoluhráčům a je tedy velmi kritické, abyste si při jejím použití vždy dávali maximální pozor na okolnosti.
Prvním důležitým faktorem je bezprostřední chvilková nedotknutelnost pro cíl, jenž se pod efekty Nightmare dostane. Narozdíl od nesmrtelnosti tedy bude cíl během tohoto zhruba vteřinu dlouhého momentu imunní i vůči všem negativním efektům, jakými je například omráčení. Při správném načasování tedy můžete svého spoluhráče zcela zachránit například od rakety Gyrocoptera, či posledního tiku jedových efektů, které by jinak ukončily jeho život. Mějte ale na vědomí, že krátký okamžik nedotknutelnosti se týká i nepřátelských hrdinů a Nightmare na jejich chycení používejte pouze v případě, že se poblíž vás nenachází žádný jiný hrdina se spolehlivějším omráčením. Během běžných zápasů se totiž jen těžko domluvíte, kdo bude své omráčení používat jako první a často tak může dojít k situacím, kdy použijete Nightmare současně se spolehlivějším omráčením jiného hrdiny, které tak kompletně vynegujete.
Toto kouzlo je problematické zejména kvůli druhému faktoru. Přestože délka Nightmare je skutečně velká, udělit oběti poškození během ní může pouze samotný Bane. V opačném případě se Nightmare buďto úplně zruší, či přeskočí na někoho jiného. Nejedná se tedy o omráčení v pravém slova smyslu a celá schopnost spíše umožní zbytku vašeho týmu dohnat nepřátelského hrdinu na úprku, podobně jako ultimátní schopnost Naga Siren. Při použití byste si měli dávat pozor jak na pozici vašich spoluhráčů, tak i ostatních nepřátelských hrdinů. Pokud Nightmare použijete na nepřátelské carry, které má u svého boku supporta, zkušený hráč vždy Nightmare ze svého spoluhráče sejme a obětuje raději sebe. Stejně tak byste neměli Nightmare používat, pokud se na daný cíl zaměřil kterýkoli z vašich spoluhráčů. Vzhledem k tomu, že Nightmare nemá téměř žádnou čarující animaci, dokáže jen málokterý hráč zareagovat na její použití a je tedy vysoce pravděpodobné, že váš spoluhráč sám skončí pod efekty Nightmare. Řešení je v tomto případě velmi jednoduché. Mnoho hráčů Banea si ho však neuvědomuje a téměř vždy na něj zapomíná. Pokud chcete Nightmare ze svého spoluhráče uvolnit, stačí totiž schopnost znovu použít. Stejným způsobem lze sejmout i z nepřátelských hrdinů. V prostředí, kdy nejste s nikým ze svého týmu domluveni, však raději počkejte na konec schopnosti, či na navazující omračující schopnost některého ze svých spoluhráčů.
Fiend’s Grip je vůbec nejdůležitější Banovou schopností. Nejen že omráčení, které poskytuje je v rámci Doty jedno z těch vůbec nejdelších, velkou výhodou je ale navíc průraznost skrze imunitu vůči kouzlům. Díky tomu je schopnost velice efektivní po celou dobu trvání zápasu a vaším jediným úkolem při jejím použití je zaměřit se na vaši vlastní pozici. Fiend’s Grip je totiž tak jako každá vyvolávací schopnost přerušitelná omráčením či umlčením.
Při odchytávání hrdinů mimo pozici se nejprve vyplatí začít se schopností Nightmare. Ta totiž získá vašim spoluhráčům čas, aby stihli daný cíl patřičně obklíčit a plně tak využili dobu trvání Fiend’s Grip na dodání potřebného poškození.
Při používání Fiend’s Grip během potyček by měl být vždy prioritou nejvíce problémový hrdina. Ne vždy je v tomto případě nutné daný cíl zabít, díky průraznosti imunity vůči kouzlům lze schopnost použít například na vyplýtvání doby trvání Black King Baru nepřátelského carry, které i v případě přežití nebude moci efektivně pokračovat ve své účasti v potyčce. Dále také můžete připravit o velkou porci many hrdiny jako jsou Storm Spirit či Leshrac, kteří jsou na ní bezprostředně závislí. Pokud jste si vědomi, že se v dané situaci poblíž nachází hrdina, který vám stoprocentně vyvolávání schopnosti zruší, či je ve hře hrdina s globální schopností jako je Silencer, zkuste Fiend’s Gripem před začátkem potyčky zacílit právě jeho. Je lepší schopnost plně využít na slabší cíl, než její efekt využít jen z malé části na cíl silnější.
Pro Bana na podpůrné pozici je Aghanim’s Shard naprostou zbytečností, zatímco Bane na farmící pozici je v dnešní době takřka neproveditelným hratelnostním stylem. Jinými slovy byste tedy Shard na Bana měli získat jen zdarma z Roshana, a to jen v případě, pokud již všichni vaši spoluhráči toto vylepšení vlastní.
Aghanim’s Scepter je ve většině případů vítaným vylepšením, neboť Banovi umožňuje přerušit své vlastní vyvolávání, či v něm i nadále pokračovat a o to více tak znepříjemnit přerušení schopnosti svým nepřátelům. Snížení cooldownu o 45 sekund je pak také značným bonusem. Aghanim’s Scepter sice běžně bývá pro supporty příliš drahým předmětem, Bane ale žádné dodatečné předměty příliš nepotřebuje, a pokud se vám tedy vyvedla raná fáze hry a není zapotřebí žádných jiných podpůrných předmětů jako jsou Force Staff nebo Glimmer Cape, můžete do tohoto vylepšení směle zainvestovat.
Bane není příliš versatilním hrdinou a měl by se vždy ujmout především podpůrné pozice na bezpečné lince. V případě podpory na vedlejší lince totiž nedokáže dostatečně utlačovat nepřátelské hrdiny, nezvládne navíc ani pořádně pomáhat ostatním linkám jako třeba Tiny či Bounty Hunter. Výjimkou jsou v tomto případě synergie, které díky Nightmare dokáže vytvořit s ostatními hrdiny ve hře. Typickým příkladem je synergie s Miranou či Pudgem, kdy za pomocí Nightmare dokážete nepřátelské hrdiny připravit k jednoduchému zásahu jinak obtížně trefitelných schopností. Banea byste si neměli vědomě zvolit, pokud se v nepřátelském týmu nachází Silencer, či hrdinové s omračujícími schopnostmi na dlouhou vzdálenost, kteří vám snadno přeruší Fiend´s Grip.
V běžném případě by se měl během linkové fáze Bane zaměřit především na izolování a odehnání nepřátelského supporta. Vzájemný duel by totiž díky Brain Sap měl téměř vždy vyhrát a získat tak pro sebe prostor v džungli napojené na bezpečnou linku, který může využít k položení ward, úspěšnému stažení neutrálních creepů na linku či naopak zabránění tomu nepřátelskému. V případě, že by se vzájemný duel mezi supporty zvrtl, z něho může Bane za použití Nightmare kdykoli odkráčet. Tímto nepřímým způsobem pomůže Bane svému carry během linkové fáze úplně nejvíce, pozor je však třeba vždy dávat na nepřátelského offlanera, který se může kdykoli rozhodnout opustit vlnu creepů a svému supportovi pomoci. Pokud se vám během linkové fáze podaří získat Fiend’s Grip měli byste ve většině případů zvládnout vašemu carry naservírovat snadné zabití.
S koncí linkové fáze se Bane stává mnohem efektivnějším. Za pomocí Nightmare a Fiend’s Grip může na mapě potrestat nepřátelé nacházející se mimo správnou pozici, primárně by se však měl zařadit za záda svých spoluhráčů, aby bránil případnému útoku nepřátelského týmu. Tato strategie platí zejména v potyčkách, kde může zcela zastavit postup nepřátelského týmu za pomocí Nightmare, či naopak potrestat špatnou iniciaci a na izolovaného nepřátelského hrdinu, který skočil příliš hluboko použít Fiend’s Grip. S příchodem pozdějších fázích hry je to navíc právě Fiend’s Grip, který se stává jedinou relevantní Banovou schopností a hráč by se tedy měl vždy zaměřit na její správné použití. Enfeeble, Brain Sap a Nightmare jsou takto pozdě ve hře již pouhými sekundárními bonusy.
Zdroj obrázků: dota2.com