Již od té doby, co se stal jako obyčejný pěšák součástí armády Rudé Mlhy, snil Mogul Khan o tom, že se jednoho dne stane jejím generálem. Bitvu po bitvě díky svému bojovému umění stoupal v jejích řadách a jen málokdo mu v cestě za vítězstvím dokázal stát v cestě. Ztráty však přicházely nejen v nepřátelských řadách, ale také v těch spojeneckých. Mogul Khan si totiž v bitevní vřavě nenechal ujít příležitost eliminovat veškeré aspiranty na jeho vysněnou pozici. Jakmile tedy bylo sedmileté tažení dokonáno a Mogul Khan se prohlásil za generála Rudé Mlhy, jeho pluky zely prázdnotou. Přestože někteří z jeho armády zemřeli rukou nepřítele, nešlo zanevřít na spojeneckou krev, jež se blyštěla na ostří Mogul Khanovy sekery. Jakmile se tyto novinky roznesly do světa, nedokázal se najít nikdo, kdo by pod Mogul Khanem chtěl sloužit. Ten si s něčím tak banálním ale hlavu nedělal. Moc dobře totiž věděl, že armáda složená z jednoho muže je tou nejvěrnější. Přijal tedy titul „Axe“ a bez sebemenšího zaváhání vykročil vstříc dalším bitvám.
Axe se nevyznačuje jako příliš versatilní hrdina a jeho silná raná fáze hry spojená se silovým atributem by téměř vždy měla vést ke zvolení vedlejší linky. Zde může linkovou fázi znepříjemnit zejména carry hrdinům s útoky na blízko a dostat se velice rychle ke svým klíčovým předmětům, nejčastěji Vanguard a Blink Dagger. V každé týmové kompozici plní Axe díky schopnosti Berserker’s Call roli iniciátora, tedy hrdiny hledající výhodný začátek větších potyček, či odchyt izolovaných nepřátel stojících mimo správnou pozici. Malá závislost na předmětech navíc znamená, že jen málokdy svému týmu nedokáže vůbec nic přinést a i s tou nejhůře vyvedenou ranou fází hry může soupeře během zápasu potrápit.
Berserker’s Call je Axeho vůbec nejdůležitější schopností, na níž stojí a padá veškerá jeho iniciace. S jejím vylepšováním ale není třeba spěchat a po investování jednoho bodu na čtvrté úrovniv je dobré nejprve se zaměřit na Counter Helix či Battle Hunger. V raných fázích hry, kdy ještě nevlastníte předmět Blink Dagger, dokáže totiž více úrovní v této schopnosti pomoci jen málokdy. Přestože Berserker’s Call svým rozsahem dokáže ovlivnit více hrdinů, není na škodu zaměřit se zejména v pozdějších fázích hry pouze na jednoho hrdinu, který v soupeřícím týmu dělá vůbec ty největší problémy. Cennou vlastností této schopnosti je totiž prorazit imunitu vůči kouzlům jenž poskytuje Black King Bar, jímž tento hrdina bude s velkou pravděpodobností disponovat. V případě hrdinů s útoky na dálku, jako je Drow Ranger, ale dávejte dobrý pozor i na pozici vašeho týmu. Po použití vašeho Berserker’s Call se totiž Axe stává velice nemotorným hrdinou a pokud v zádech není váš tým, který by vás podpořil, budete pro všechny hbité střelce snadnou kořistí.
Dalším důležitým bodem je pak fungování samotné schopnosti. V momentě, co po krátké animaci Axe zakřičí, je totiž časové okénko během kterého tato schopnost funguje větší, než byste si na první pohled mysleli. V případech, kdy čekáte na soupeře zmítajícího se ve větrech Eul’s Scepter of Divinity, Wraith Kinga přicházejícího znovu k životu a nebo otravného dráčka Pucka, schovaného ve své vlastní dimenzi, můžete schopnost použít s krátkým předstihem tak, aby váš soupeř neměl žádný prostor na reakci. Pokud během trvání schopnosti zemřete, omráčení se na všech zasažených jednotkách okamžitě zruší. S malým počtem životů se tedy hrdinským pokusům o záchranu situací raději vyhněte. Pamatovat byste také měli na to, že útočit na vás donutíte pomocí Berserker’s Call i neviditelné jednotky, které takto zbavíte jejich neprohlédnutelného závoje.
Díky fungování schopnosti preferuje hodně hráčů Axeho volbu Blade Mail. Přestože se nejedná o vyloženě špatný předmět, jde ale ve spoustě případů o naprostou zbytečnost. Doba, kdy byl Axe schopen sám bez pomoci nepřátelské hrdiny zabít jen málokdy překročí práh střední či pozdní fáze hry, kde vzhledem k vysokým počtům životů existuje jen pár hrdinů, jenž během doby trvání vyprodukují tolik poškození, které by vedlo k jejich smrti. Blade Mail navíc na rozdíl od Berserker’s Call neprorazí imunitu vůči kouzlům z předmětu Black King Bar nebo schopností některých hrdinů. V rané fázi hry naopak hrdinové téměř žádným poškozením na obyčejných útocích nedisponují a k úspěšnému zabití bez pomoci ostatních navíc stačí Counter Helix v kombinaci s Culling Blade. Pokud tedy nehrajete proti hrdinovi jako je Phantom Assassin, zkuste se zamyslet nad tím, zda-li se tato investice opravdu vyplatí.
Battle Hunger je důležitý zejména pro linkovou fázi hry, zatímco v pozdějších etapách zápasu funguje bez dalších pomůcek jen jako lehké zpomalení. Vylepšovat se vyplatí pouze ve výjimečných případech, pokud vašeho soupeře dokážete spolehlivě držet dál od vln creepů. V opačném případě postačí vložení pouze jednoho bodu. Battle Hungerem dokážete znepříjemnit linku především carry hrdinům na dálku. Díky tomu, že mají zpravidla méně poškození a ke správnému načasování zabití creepa si musí připočítat dobu letu projektilu, dokážete snáze creepy denyovat a udržet tak trvání Battle Hunger. Pokud cítíte že vaši soupeři nemají dostatek poškození k tomu aby vás zabili, měli by jste vždy stát před oběmi vlnami creepů. Schopnost jako taková totiž nevyvolá v nepřátelských creepech agresi, neb se dle jejich pravidel nepočítá jako útok na zpřátelenou jednotku. V případě že budete stát až za nepřátelskými creepy, dokážou navíc zkušení hráči nalákat vaše creepy blíže k sobě. Pokud z jakéhokoli důvodu nedokážete vašemu soupeři zabránit v zabíjení creepů, soustřeďte používání Battle Hunger vždy na supportícího hrdinu.
Větší efektivita Battle Hunger než Counter Helix proti nepřátelským carry na dálku je pouze mýtus. Díky malému prostoru na ústup a zpomalení, které Battle Hunger poskytuje, dokáže Axe během linkové fáze doběhnout i zdatného střelce Snipera. Tyto hrdiny navíc dokážete jen málokdy zcela držet od vln creepů, vylepšovat proti nim Battle Hunger se tedy ve většině případů nevyplácí.
Counter Helix je tak jako Battle Hunger důležitý zejména pro linkovou fázi hry, pomoci ale dokáže i během farmení, a to po celou dobu trvání zápasu. Nejdůležitějším faktorem při útoku na soupeře na začátku hry jsou nepřátelští creepové. Čím více jich do vás bude útočit, tím větší šance že se schopnost použije. Něčeho takového můžete docílit hned dvěma způsoby. Berserker’s Call vám pomůže získat si pozornost nejen okolních hrdinů, ale i creepů a tudíž tak stočit všechny jejich útoky právě na vás. Pozornost creepů si ale můžete získat i prostým útokem do nepřátelského hrdiny, ke kterému se dostanete skrze rychlost pohybu poskytovanou Battle Hunger. Poškození Counter Helix je neredukované a tak i během střední či pozdní fáze hry nelze zcela ignorovat, nejedná se však o rozdílový faktor, kterému byste za všech okolností měli uzpůsobovat využití vašeho Berserker’s Call.
Counter Helix navíc Axemu umožňuje jako jednomu z mála hrdinů provádět tzv. „creep skipping“. Tato strategie spočívá v zabíjení vln nepřátelských creepů ještě před jejich střetem s těmi vašimi. Zpravidla se tak děje v prostorech mezi první a druhou nepřátelskou věží. Creep skipping přináší hned několik benefitů, mezi které patří stoprocentní šance na zisk každého creepa a také ztížení farmy pro vaše soupeře. Ti totiž musí s absencí spřátelených creepů nabrat poškození, která vaše vlna creepů způsobuje na sebe, nebo se smířit s poškozením jejich věže. V momentě, kdy zabijete nepřátelskou vlnu creepů a tu vaší se soupeři snaží farmit pod svou věží, navíc vzniká skvělá příležitost na jejich zabití. Při provádění creep skippingu můžete zkusit nepřátelskou vlnu creepů zatáhnout ke kempům poblíž linky a zvýšit tak nejen šanci na spuštění Counter Helix, ale i přísun zlaťáků. Průzkumem nepřátelské džungle navíc můžete najít stacknuté kempy, které prostřednictvím Counter Helixu dokážete na rozdíl od soupeřícího carry vyfarmit velmi brzy.
Creep skipping má ale i svá úskalí. V první řadě se musíte ujistit, zda je váš hrdina dostatečně silný na to, aby zvládl absorbovat poškození z creepů souběžně s útoky soupeřící dvojice hrdinů. Axe je totiž během této strategie velmi zranitelný z hlediska své pozice, kdy se v případě nebezpečí nemá kam dát na úprk. Pozor je třeba dávat si i na rotace midařů, kteří si ve většině případů zvládnou s jinak silným Axem poradit. Před započnutím této strategie by si tedy méně zkušení hráči měli nejprve pořídit Vanguard, který prakticky neguje poškození z první soupeřící věže a dává tak Axemu prostor na případný ústup.
Přestože se jedná o ultimátní schopnost, je pro Axeho plné využití Culling Blade spíše příjemným bonusem. Schopnost vypomůže především svou dodatečnou rychlostí pohybu po úspěšném zabití, pokud však schopnost aktivovat nezvládnete či se vám její použití nepovede, svět se nezboří.
Existují ale i specifické případy, během kterých se z této pomyslné třešničky na dortu stává efektivní nástroj. Pokud začnete své soupeře zabíjet již od rané fáze hry, může fungovat jako schopnost založená na tempu. Brnění, které z Culling Bladu získáváte, totiž nemá žádný limit a s pravidelnými zabitími zvládne jen málo hrdinů najít dostatek poškození, které by zvládlo držet krok s vaši defensivou. Schopnost Battle Hunger navíc navyšuje své poškození dle vašeho momentálního počtu brnění.
Dalším případem je hra proti určitému typu hrdinů. V případě že má váš tým problémy s hodně výdržným hrdinou, přijde možnost udělit mu extra neredukované poškození vhod. Schopnost jako taková pak dokáže jmenovitě pomoci proti třem hrdinům: Abaddon, Dazzle a Oracle. Všichni tři hrdinové mají svůj vlastní způsob, jak učinit sami sebe či někoho jiného nesmrtelným. Culling Blade ale i přesto dokáže ukončit jejich život. V případě Borrowed Time od Abaddona a False Promise od Oracla je ale třeba hlídat si hladinu jejich životů. Pokud je totiž poškození Culling Blade nižší než zdraví vašeho nepřítele, váš nesmrtelný protivník se vám tak maximálně vysměje a obdržíte v podobě dýška padesát úlomků do Dota Plus. Culling Bladem také můžete tak jako každou jinou schopností s velkým poškozením potrestat chamtivého Morphlinga, jenž si užívá výhody vysokého poškození pramenící z maximální přeměny na obratnost.
Aghanim’s Shard je pro Axeho spíše bonusem a pomůže zejména pokud jste si jisti tím, že cíleného nepřátelského hrdinu nestihnete zabít a jeho účast v potyčce mu tímto negativním efektem trochu ztížíte. Nejedná se však o žádnou velkou komplikaci, která by soupeře zcela vyřadila ze hry a kompletně ji využijete jen v kombinaci s dalšími podobnými efekty, poskytovanými například Rubickem či Underlordem.
Aghanim’s Scepter je situačním nákupem. Pokud je vaším nepřítelem obratnostní hrdina disponující velkým počtem brnění, může být toto vylepšení rozdílovým faktorem. V případě, že disponujete díky četným zabitím schopností Culling Blade velkým počtem brnění, se navíc Battle Hunger může proměnit ve velmi silně poškozující plošnou schopnost, a to obzvláště díky dodatečnému brnění, které získáte v průběhu Berserker’s Call. Nejedná se však v žádném případě o povinnost a nad koupí byste měli zauvažovat pouze v případě, že je váš tým jasně ve vedení.
Axe tak jako většina hrdinů na sílu funguje především jako přední linie a exceluje zejména v raných a středních fázích hry, kdy je pro své protivníky nejnebezpečnější. Tyto výhody zužitkuje zejména na vedlejší lince, v krajním případě ale může být zvolen i na mid. Na vedlejší lince by se měl Axe vždy zajímat pouze a především sám o sebe a teprve až poté o to, zda bude schopen kontrolovat nepřátelské carry a držet ho od jeho farmy. Do doby než Axe získá svůj první defensivní předmět v podobě Vanguard či Hood of Defiance s následnou Blink Dagger by totiž svou linku, popřípadě prostory k ní napojeného nepřátelského lesa, neměl opuštět. Mimo linku se totiž jedná o velice nemotorného a pomalého hrdinu, před kterým dokáže soupeř velice snadno ustoupit. Pokud tedy vaše carry na bezpečné lince horlivě vyžaduje vaši pomoc a viní vás za špatné čtení hry, vězte, že chyba v tomto případě opravdu není na vaší straně. Výjimka v tomto případě samozřejmě nastává, pokud vašeho spojence zabíjí hluboko pod jeho věží větší počet hrdinů, než jen jeho soupeři z linky. Díky možnosti creep skipování by měl Axe být ve většině případů schopen v rané fázi hry zničit soupeřící věž. Pokud se vám ale na lince nedaří a soupeři jsou na vás příliš silní, je lepší volbou než neustálé umírání ústup do džungle, kde by jste měli přostřednictvím Counter Helix co nejrychleji získat potřebný počet zlaťáků na Vanguard popř. Blink Dagger.
Se ziskem Blink Dagger by měl Axe přestat prioritizovat sebe a začít se pohybovat plošně po celé mapě tak, aby vytvořil dostatek prostoru pro své carry. Pokud se vám ještě nepodařilo získat první soupeřící věže, s Blink Dagger bude tento úkol o něco snažší. Prostřednictvím tohoto předmětu v kombinaci s Berserker’s Call totiž můžete odchytit soupeře ve špatné pozici a následnou početní výhodu využít k pushování. Díky Vanguard vám navíc samotná věž nebude dělat žádný problém. Důležité je ale zejména sledovat pozici vašich spoluhráčů a své pohyby po mapě koordinovat právě s nimi. Axe totiž ve střední fázi hry jen málokdy dokáže někoho zabít zcela sám, většinou tento cíl totiž musí být obklíčen celou vlnou nepřátelských creepů. Při volbě Blade Mail se tato šance o něco zvyšuje, ve střední fázi hry ale není příliš postav, které by se svým vlastním poškozením dokázaly v krátkém časovém intervalu zabít.
Hráči Doty se ale samozřejmě různí a ne vždy všichni odpoví na vaše pokyny. V takovém případě můžete namísto aktivní agresivní hry začít spíše reagovat. Zkuste sledovat pohyby vašich spoluhráčů a všímejte si vašich farmících hrdinů, kteří se nachází v potenciálně nebezpečné pozici. Je totiž dost velká pravděpodobnost, že se vaši soupeři rozhodnou zaútočit právě na ně. Pokud tedy budete připraveni v záloze a tento útok očekávat, může se vám naskytnout vhodná příležitost chytit do Berserker’s Call hned několik soupeřů a když vám ani pak nepřispěchá nikdo z vašeho týmu na pomoc, alespoň tak pomůžete přežít vašemu carry hráči.
Inklinovat k reaktivnímu stylu hry byste měli i v pozdních fázích hry, kdy už Axeho síla upadá. Spíše než skákat po každém hrdinovi kterého uvidíte, zkuste identifikovat nejvíce problémového soupeře a v průběhu potyčky si počkat až se ukáže. Axe je totiž po použití Blink Dagger na dlouhou dobu takřka bezbranný a příchod do potyčky je tedy vaším vůbec nejdůležitějším manévrem. Nepřátelské carry totiž velice snadno může zachránit jeden z defensivních supportů jako je Vengeful Spirit a tak se občas vyplatí zaútočit právě na podpůrného hrdinu. Stejně tak jako ve střední fázi hry se i v pozdějších částech zápasu může stát, že někoho z vašich spoluhráčů obklopí celý nepřátelský tým. V takovém případě oceníte místo přítomnosti v předních liniích spíše bezpečnější pozici v zátylku, odkud můžete za využití Blink Dagger celou situaci otočit. Klíčové je v obou případech nebýt spatřen nikým z nepřátelského týmu. Když totiž nepřátelský tým nezná vaši pozici, je o to více pravděpodobné že si dají menší pozor na tu svojí, zejména pokud spatří nějakého z vašich hrdinů, který se zdánlivě nachází mimo pozici. Zabíjení vln nepřátelských creepů, byste tedy v pozdních fázích hry měli nechat především na vašich spoluhráčích.
Zdroj obrázků: dota2.com