V této sérii průvodců se společně podíváme na to, jak fungují jednotlivé role ve hře Dota 2 a co se od vás v jejich rámci bude požadovat.
Hard Support, chcete-li pozice 5, má za úkol starat se o svůj tým a jeho zájmy. Právě proto je tato role mezi hráči nejméně oblíbená, neboť spousta z nich žije v představě, že na konečném výsledku zápasu nesou pouze minimální podíl. Tyto předsudky ovšem nejsou založeny na pravdě. Pokud je vaše carry horší než soupeřící, je jasné, že celý zápas nejspíše prohrajete. Jako hard support ale máte jedinečnou šanci zápas ovlivnit už od rané fáze hry právě tím, že mu poskytnete co nejlepší startovní podmínky. V potyčkách pak sice neoslníte všechny v zápase tím, že si zcela sami namažete na chleba tři soupeře. Místo toho ale můžete zajistit dobrý dohled na mapě, díky kterému celá výherní potyčka vůbec mohlä vzniknout. I v roli hard supporta tedy můžete svůj herní um projevit, jen musíte počítat s tím, že půjde spíše o nevýraznou, špinavou práci.
Začneme dobrou zprávou. V roli hard supporta vám na linkové fázi odpadá ta vůbec nejtěžší úloha – last hitování creepů. To vám umožní nesoustředit svou kameru pouze na jedno malé místo na lince, čímž získáte snazší přehled o celkovém dění.
V první řadě musíte identifikovat, jak jste na tom v porovnání se soupeřící dvojicí. Pokud je vám jasné, že je za žádných okolností nezvládnete porazit, snažte se je rozdělit. Postavte se ke straně linky tak, aby za vašimi zády byl dostatek prostoru pro ústup a začněte soupeře otravovat obyčejnými útoky či schopnostmi. Nepřátelský support se velice pravděpodobně vydá vaším směrem, neboť bude chtít útoky opětovat. Tímto způsobem tak necháte vaše carry v duelu s nepřátelským offlanerem, což pro něj ve většině případů bude ta lepší varianta. Dávejte si ale pozor, abyste toto odlákávání nepřehnali. Stojíte-li příliš blízko nepřátelského offlanera, velice pravděpodobně vás soupeři obklíčí a následně i zabijí.
Pokud jste si jisti, že se svými soupeři zvládnete bojovat, můžete se společně se svým carry pustit do souboje napřímo a naopak si sami musíte dávat pozor, abyste se nenechali nepřítelem odlákat. Ve všech případech ale vždy udělujte poškození do vašich soupeřů a nikdy nestůjte za zády vašeho carry, obzvláště pokud vidíte, že je samo pod útokem nepřátel.
Kromě bojů s nepřátelskými hrdiny budete muset během linkové fáze „pullovat“. Cílem této akce je dostání nepřátelských creepů pod vaši věž, aby si je vaše carry mohlo v bezpečí zfarmit. Nejjednodušším způsobem je pullnutí na malý kemp, nacházející se poblíž vaší věže. Když do zdejších neutrálních creepů zaútočíte a natáhnete je na procházející creepy na lince, začnou se mezi sebou bít a jejich příchod na linku se tak zdrží.
Tento malý kemp je ale velice slabý a vaši creepové si s ním dokáží hravě poradit. Proto je vhodné nejprve v tomto kempu nechat zrodit více creepů, čehož docílíte „stacknutím“. Podobně jako u pullu musíte creepy nejprve vylákat ven z kempu, a to konkrétně před začátkem další minuty. Pokud bude kemp prázdný, zrodí se v něm další várka creepů. Takto znásobený kemp pak dokáže zcela sám pobít vaše creepy a nepřátelská vlna se tak dostane pod vaši věž. Podobně stackovat můžete i cennější kempy hlouběji v džungli, abyste pro vaše carry připravili dodatečnou porci zlaťáků.
Pullovat mohou pochopitelně i vaši soupeři, konkrétně za využití velkého kempu poblíž jejich strany. Jakmile tedy tušíte, že by se soupeř mohl o něco takového pokoušet, běžte se směrem k tomuto kempu podívat. Pull lze totiž poměrně jednoduše přerušit, stačí jednou zaútočit buďto na neutrální creepy, nebo na nepřátelské creepy, kteří jsou do neutrálního kempu lákáni. Jakmile jsou ale nepřátelští creepové zataženi do neutrálního kempu, už je ven nijak nevylákáte.
Kromě přerušení můžete pullu také zcela zabránit, a to jednoduše tak, že kemp zablokujete. S přechodem na novou minutu se stačí postavit do vytyčeného prostoru, který se vám po stisknutí klávesy ALT zobrazí ve žluté barvě a nová várka creepů se nezrodí. Stejného výsledku můžete docílit i položením wardy, ať už observer, či sentry. Samozřejmě musíte počítat s tím, že o to samé se bude soupeř snažit s vaším malým kempem a je tedy potřeba si jej co nejvíce hlídat.
Kromě již zmíněného stackování hlouběji v džungli budete mít jakožto hard support na starosti ještě další věci odehrávající se mimo vaši linku. Vaším hlavním úkolem je v rané fázi hry zaopatřit vaše carry a zajistit mu co nejlepší start. Ve chvílích, kdy je vaše carry v bezpečí, se ale musíte starat i o ostatní hráče. Kdykoli během linkové fáze zemřete, podívejte se, zda váš midař nevlastní předmět Bottle. Pokud ano a nemá v něm momentálně žádné nabití, můžete mu tento předmět doplnit. Stačí se teleportovat k jeho věži a poprosit ho, aby vám Bottle předal do vašeho inventáře. Tím Bottle naplníte a vašemu midaři ho následně můžete vrátit.
Svému midařovi můžete pomoci také tím, že před každou sudou minutou přijdete na řeku k místu, kde se běžně objevují runy. Runu mu takto můžete zajistit, nebo ji alespoň ukradnout před nosem nepřítele. I do této činnosti se ale pouštějte pouze v případě, je-li vaše carry dostatečně zabezpečené. Pomoci opačné postranní lince se pak v raných fázích hry zcela vybýbejte.
S koncem linkové fáze se naučte respektovat jednoduché pravidlo – nikdy neplýtvejte svůj Town Portal Scroll. Typickým manévrem každého Dota 2 hráče, je teleportovat se ihned po zrození zpět na linku. V roli hard supporta se ho ale musíte odnaučit a na linky docházet pouze pěšky. Jelikož je vaším hlavním cílem starat se o váš tým, musíte být vždy připraveni pomoci vašim spoluhráčům. Jakmile carry zemře poblíž vaší věže, opravdu není výmluvou klikání na cooldown svého Town Portal Scrollu. Samozřejmě existují i výjimky. Pokud je váš tým seskupen a připraven vrhnout se do boje, neměli byste je zdržovat pěší chůzí z fontány.
Na mapě se pak vždy držte poblíž co nejvíce hrdinů a nevydávejte se na osamocené výpravy na druhý konec mapy. Jakožto support plníte především roli zálohy, která může zachránit kteréhokoli z vašich spoluhráčů, pokud se dostane do problémů. Samozřejmě se také nemusíte bát vytvářet akce sami, vždy o nich ale dejte vědět některému z vašich spoluhráčů a pohybujte se po jeho boku. Nejlepším způsobem, jak začít potyčku, je použití předmětu Smoke of Deceit. Musíte si ale být jisti, že váš tým je skutečně silnější.
Na starost budete mít také poskytování vize pro váš tým. Jedná se o činnost, která spadá primárně na vaše bedra a přestože soft support vám s kupováním ward může pomoci, není to jeho povinnost. Vyvarujte se tedy nadávání do chatu, že wardy kupujete pouze sami.
Vize se nejčastěji pokládá na předem vytyčená místa, označená bílým symbolem oka. Právě z nich totiž dokáží poskytnout zcela nejlepší dohled pro váš tým. Zároveň jsou ale nejvíce předvídatelná a musíte počítat s tím, že nepřátelští supporti vám z nich vaše wardy velice snadno odstraní. Snažte se tedy wardy umisťovat nejen tam, ale i na méně předvídatelná místa, která vám sice tolik dohledu neposkytnou, zato na nich ale wardy vydrží opravdu dlouho.
Dalším trikem, jak neupozorňovat na přítomnost svých ward, je neničit nepřátelské sentry wardy. Ty totiž samy o sobě dohled neposkytují a pouze ruší veškerou neviditelnost v okolí. Pokud tedy položíte observer wardu na vytyčenou pozici poblíž nepřátelské sentry wardy, neocitne se pod dohledem. Jelikož sentry wardu nezničíte, soupeři budou žít v představě, že je dané místo pod jejich kontrolou a nebudou mít potřebu pídit se po vašich wardách.
Také je důležité vědět, kdy je správný čas wardy pokládat. Univerzální návod samozřejmě neexistuje, nicméně je vždy dobré počkat si na to, až uvidíte co nejvíce nepřátel na vaší minimapě. Také můžete poprosit o pomoc některého z vašich spoluhráčů, který vám při pokládání ward bude krýt záda nebo jen následovat pohyby vašeho týmu a wardy pokládat po cestě.
Je ale vždy dobré nejprve zanalyzovat situaci zápasu, abyste wardy nepokládali zbytečně. V případě, že v zápase spíše prohráváte, nesnažte se vizi příliš roztahovat a soustřeďte se na jednu čtvrtinu džungle, nejlépe poblíž vaší základny. V opačném případě pak naopak dohled co nejvíce roztáhněte a soustřeďte se především na pokrytí nepřátelské poloviny mapy. Hlavní ideou je nenechat nepřátelské hrdiny tyto wardy zničit, přestože o jejich přítomnosti nejspíše ví. Čím více vyhráváte, tím větší prostor na mapě získáváte a tím větší je šance, že bude některý z vašich hrdinů poblíž, když se nepřátelský support vydá váš dohled ničit.
Vaší hlavní rolí v potyčkách bude, stejně jako mimo ně, pomoc vašim spoluhráčům. Pohybujte se tedy vždy především v zadních liniích, abyste byli připraveni použít vaše podpůrné či omračující schopnosti ke prospěchu vašich spoluhráčů. Zároveň se ale nesmíte bát smrti a nestát vzadu až příliš dlouho. Pokud vidíte příležitost, jak vyměnit svůj život za život ostatních hrdinů, musíte se okamžitě vrhnout do bitevní vřavy. Smrt ve správný moment, vyměněná za patřičnou výhodu v potyčce, může rozhodnout o jejím vítězství.
Opačným přístupem může být lákání pozornosti nepřátelského týmu. Vystavením se na zdánlivě špatnou pozici může zapříčinit to, že nepřátelé své důležité schopnosti využijí právě na vás a vaši spoluhráči tak získají prostor. Nejprve si ale musíte být jisti, že vás soupeři bez použití těchto klíčových schopností nezvládnou zabít a že jste pro ně dostatečně otravní na to, aby byli ochotní je použít.
Zdroj náhledového obrázku: oneesports.gg