Tak jako u každé jiné hry je i u Dota 2 hlavním účelem přinést hráčům zábavu. Avšak jakkoli je její herní jádro komplexní, po nějakém čase by se bezpochyby omrzelo. Od toho, aby k něčemu podobnému nedošlo, jsou zde hodnocené zápasy. Díky nim získá neustálé opakování té samé mapy s těmi samými postavičkami hlubší smysl. A jak přesně hodnotící systém funguje? Na to se blíže podíváme v tomto průvodci.
Nainstalovali jste Dotu, odehráli prvních pár zápasů a už byste se rádi pustili do hodnocených zápasů? Ne tak rychle! Nejprve totiž musíte splnit určité předpoklady. V první řadě musíte na svém účtu nahrát alespoň 100 hodin. Během nich si hru lépe osaháte a nebudete do hodnocených zápasů nastupovat jako naprostí zelenáči. Druhým předpokladem je spojit váš Dota 2 účet s telefonním číslem. Skrze tento na první pohled divný požadavek se Valve snaží bojovat s takzvanými „smurfy“. Jedná se o hráče, kteří si zakládají nové účty, za účelem porážení nováčků. Jakmile tyto dva předpoklady splníte, brány hodnocených zápasů se vám otevřou a budete se moci pustit na svou cestu za sebezlepšováním!
Jakmile budete připraveni vrhnout se do hodnocených zápasů, dostane se vám na výběr hned z několika módů. Náhodný výběr nechá o osudu všech hráčů rozhodnout štěstěnu a každému přidělí zcela náhodného hrdinu. Kapitánský režim je naopak nejvíce strukturalizovaným módem, který svůj systém fungování sdílí s profesionálními zápasy. Každý tým si určí svého kapitána, který následně provádí výběr hrdinů. Na jeho konci si každý hráč jednoho z vybraných hrdinů zvolí.
Nejoblíbenjším módem je však bezpochyby hodnocený výběr ze všech. Výběr hrdinů v něm probíhá o něco rychleji než v kapitánském režimu, neboť si každý hráč sám volí svého hrdinu. Zároveň ale na každé straně vybírají dva hráči zároveň a prostor na strategizování je tedy velice omezený. Díky tomu málokdy nastanou situace, že by byl některý zápas prohraný čistě jen na základě vybraných hrdinů.
Ve všech módech si hráči vybírají své role předem tak, aby nedošlo ke zbytečným hádkám. Podpůrné pozice jsou ale pochopitelně nejméně lukrativní, proto ve hře funguje systém žetonů. Pokud si chcete vybrat pouze jednu roli, automaticky o žeton přijdete. Jakmile se dostanete na nulu, budete muset vybrat minimálně obě podpůrné role, popřípadě žetony získat tím, že si zvolíte všechny role najednou. Množství obdržených žetonů se odvíjí od velikosti vaší skupiny. Pokud hrajete sami, obdržíte žetonů pět, pokud všechny role doplní váš kamarád, dostanete pouze tři. Ve skupině pěti hráčů pak neobdržíte žeton žádný.
Pokud se vám systém rolí nelíbí, můžete si hodnocený výběr ze všech zahrát i v klasickém režimu. Něco takového ale zásadně nedoporučujeme. Tato funkce je totiž ve hře zejména proto, že mezi první tisícovkou hráčů byste na podpůrné hráče čekali opravdu dlouho. Takto zkušení hráči se tedy raději na rolích domluví přímo v samotném zápase. Kdekoli jinde se dočkáte velkých hádek, jenž vyústí v to, že dva vaši spoluhráči odejdou do džungle, nebo budou hru jinými způsoby kazit.
Účelem hodnocených zápasů je kategorizovat hráče dle jejich herních dovedností. K tomuto účelu slouží dvě odlišné metriky, které se však navzájem doplňují. První z nich je takzvané MMR, neboli MatchMaking Rating. Jedná se o číselnou hodnotu, dle které vám hra přiděluje vaše spoluhráče. Odměňovat herní úspěchy pouhým číslem by ale bylo poněkud strohé. Právě proto jsou ve hře i takzvané hodnostní medaile, které přímo odpovídají hráčovu MMR. Pokud se navíc budete chtít chlubit svým kamarádům, určitě je více oslní to, že jste dosáhli hodnocení „Bůh“, nežli série čísel.
Pro určení vašeho MMR a hodnostní medaile je nejprve nutné odehrát deset kalibračních zápasů. Během nich bude hra zaznamenávat zejména vaše statistiky a herní dovednosti. Počet výher a proher není v tomto případě zásadním faktorem. Po jejich odehrání vám hra přidělí vaše MMR a na jeho základě takové hodnostní medaili. Většina hráčů se umístí někde mezi Bojovníkem a Dobyvatelem, pokud se vám ale obzvláště dařilo, můžete dosáhnout i na vyšší medaile.
Vaše cesta hodnocenými zápasy bude po kalibračních zápasech teprve na samotném začátku. Nyní totiž přijde čas na vaše sebezlepšování a postup směrem k lepším medailím. Oproti kalibračním zápasům ale půjde spíše o pomalé krůčky. Systém funguje velice jednoduše. Pokud zápas vyhrajete, obdržíte 30 MMR, při prohře naopak 30 MMR ztratíte. V případě, že hrajete s libovolným počtem kamarádů, jsou tyto hodnoty snížený na 20 MMR.
Existují pouze tři způsoby, jak ztrátu a zisk MMR navýšit. Prvním z nich je žeton dvojnásobného hodnocení, který lze získat z Bitevního Deníku. Pokud ho před zápasem aktivujete, bude nárůst či ztráta vašeho MMR zdvojnásobena. Dvojnásobek MMR ovšem ztratíte i v případě, opustíte-li zápas před jeho koncem. V takovém případě ublížíte i kamarádům ve vaší skupině, kteří automaticky ztratí 20 MMR.
Poslední způsob je tím vůbec nejtěžším a povede se jen málokterému hráči. Jakmile se ve hře zlepšíte opravdu rychle a začnete z ničeho nic podávat nadstandardní výkony, vyhodnotí vás hra jako již zmíněného „smurfa“. Za tímto účelem vám za každou výhru přičte mnohem více MMR a za prohru naopak ztratíte pouze minimální množství.
V rámci hodnostních medailí je pak systém o něco složitější. Každá medaile se skládá celkem z pěti úrovní. Pokud se tedy z Dobyvatele chcete posunout na Vládce, budete nejprve muset projít skrze 1.-5. úroveň Dobyvatele. Kromě MMR, které každé úrovni medaile odpovídá, lze váš postup sledovat i prostřednictvím procent. Ta je možné vidět na vašem profilu. Jakmile dosáhnete 100 %, posunete se na další úroveň medaile. V případě, že žádná procenta nevidíte, prohráli jste až moc her a nacházíte se v mínusu. Jakmile vaše MMR klesne až příliš, posune vás hra o jednu úroveň medaile níže.
Po dosažení nejvyšší medaile Bůh se již nadále o procenta nemusíte zajímat. Místo toho se bude ve štítku pod medailí zobrazovat vaše hodnocení v regionu, ve kterém hrajete. Tisíc nejlepších hráčů pak získá i kompletně odlišný vzhled své medaile.
Pokud vás medaile i přesto matou, nemusíte si dělat starosti. Jedná se pouze o vizuální reprezentaci vašeho MMR, které je pro vás pořád tím nejdůležitějším faktorem
Hodnocené sezóny jsou už dnes poněkud opomenutým systémem. Tak, jako v každé jiné kompetitivní hře, fungovaly i v Dotě na bázi povinného resetování hodnocení. Od tohoto systému ale Valve poněkud rychle opustilo a nahradilo ho dobrovolným resetem. Ten si můžete aktivovat prostřednictvím nastavení a získáte tak možnost znovu si odehrát vaše kalibrační zápasy. Během nich se opět budou brát v potaz zejména vaše statistiky a nikoli počet výher či proher. Většina hráčů ale tímto způsobem MMR spíše ztratí, nežli získá. To, na jaké hodnostní medaili se momentálně nacházíte, je totiž ve valné většině případů odpovídající vaší herní úrovni. Nenechejte se tedy zviklat tím, že jste na vaší momentální hodnostní medaili jen proto, že vám zápasy kazí vaši spoluhráči. Věřte, že jakmile se ve hře skutečně zlepšíte, posunete se směrem vzhůru opravdu rychle!
Zdroj náhledového obrázku: Valve