Rattletrap je vzdálený příbuzný Snipera a Tinkera a společně s nimi vyrůstal v kraji Keen. Stejně tak jako pro všechny jeho obyvatele, bylo i pro Rattletrapa typické, že si svůj trpasličí vzrůst kompenzoval svými mechanickými znalostmi. Jelikož byl jeho otec hodinář, byl již od svého dětství vychováván tak, aby se stal hlavou jejich rodinného podniku. Pak ale do jinak mírumilovného kraje vtrhla válka a z idylické vesnice ve které Rattletrap vyrůstal zbyla pouze hromada sutin a prachu. Než Rattletrapův otec vydechl naposledy, zanechal mu poslední vzkaz: „Tvé řemeslo je nyní boj!“ Tato slova si vzal Rattletrap k srdci a zapřísáhl se, že ho již nikdy nikdo nezastihne nepřipraveného. Svůj um, který doposud využíval pouze k výrobě hodin, zužitkoval k sestavení napájeného mechanického brnění, vedle něhož vypadaly rytíři z jiných krajů jako předimenzované plechovky. Svůj nový výtvor, který pojmenoval Clockwerk, Rattletrapa přeměnil do malého, zato však smrtícího válečníka a započal tak nový věk válek, opírající se o technický pokrok.
Primární role Clockwerka je vzhledem k nízké potřebě předmětů support, může však fungovat i na farmící pozici na offlane. Jeho schopnosti z něj dělají hrdinu spíše pro zkušenější hráče. Jejich špatným použitím totiž můžete zavařit nejen sobě, ale i svým spoluhráčům. Clockwerk svou relevanci neztrácí po celou dobu zápasu, neboť schopnost Hookshot ignoruje imunitu vůči kouzlům.
Battery Assault je Clockwerkovou hlavní schopností pro udělování poškození a jako taková by měla být vylepšována vždy jako první. Nedisponuje žádnou vyvolávací animací a pro její aktivaci se tedy můžete rozhodnout takřka kdykoli. Kromě toho její působení nelze přerušit a v raných fázích hry tedy k doručení patřičného poškození bohatě postačí, podaří-li se vám vašeho nepřítele uzamknout do Power Cogs.
Battery Assault však zdaleka není bezchybnou schopností. Mezi jednu z jejích slabin patří její automatické zacilování, které nijak nepreferuje hrdiny. Pokud se tedy váš cíl nachází uprostřed vlny creepů, je dost pravděpodobné, že se poškození vyhne. Jejím dalším neduhem je poté velký úpadek poškození v pozdějších fázích zápasu a samozřejmě i neschopnost prorazit imunitu vůči kouzlům.
Relativně novou vlastností Battery Assault je pak zvýšené poškození do nehrdinských jednotek. Pokud jste si Clockwerka zvolili do farmící pozice a na vaší lince se vám příliš nedaří, můžete ztracenou farmu dohnat prostřednictvím zabíjení neutrálních kempů. Battery Assault ale samozřejmě nemůže v rychlosti farmení konkurovat jiným a efektivnějším schopnostem, a to vzhledem k jejímu vysokému cooldownu.
Power Cogs je pro Clockwerka velmi důležitou schopností, kterou může efektivně využívat po celou dobu trvání zápasu. Vše co potřebujete vám ale schopnost poskytne již na své první úrovni, proto její vylepšování nechte až úplně na konec. Power Cogs se přes svou na první pohled jasnou funkci dá využít hned několika způsoby a je jen na vás, abyste v daný moment identifikovali ten správný.
Nejklasičtějším využitím bývá uzavření hrdiny uvnitř spolu s vámi. Power Cogs takto používejte zejména během raných fázích zápasu, kdy jste za pomocí poškození Battery Assault schopni váš cíl sami ohrozit. Jakmile zápas o něco pokročí a vaše poškození začne upadat, může být tento způsob použití Power Cogs spíše ke škodě. Existuje totiž dost velká pravděpodobnost, že vaši spoluhráči kteří udílejí poškození nebudou mít dostatečný dosah, aby se na cíl uzamčený v Power Cogs dostali. To může vést k tomu, že vašemu nepříteli poskytnete dodatečný čas, který jeho tým využije, aby mu stihl přispěchat na pomoc. Abyste se této situaci vyhnuli, můžete zničit jedno z vašich ozubených koleček a utvořit tak cestičku pro vašeho spoluhráče. Tento manévr je však poněkud náročný na koordinaci a v týmu s náhodnými hráči se takto stihnete dohodnout jen těžko. V pozdějších fázích zápasu tedy vaše nepřátele uzamykejte pouze v případě chcete-li je zdržet, či máte v záloze hrdinu, jenž má dostatečný dosah na to, aby produkoval poškození i dovnitř Power Cogs.
Druhý způsob využití Power Cogs je takzvané postrčení. Toho docílíte tím, že se namísto vedle vašeho nepřítele postavíte kousek od něj. Následným vyvoláním Power Cogs se váš nepřítel dotkne jejich vnější stěny, což ho na krátkou dobu omráčí a bude postrčen směrem od vás. Tímto způsobem sice nepřítele tolik nezdržíte, zamezíte však problému s dosahem vašich spoluhráčů. Power Cogs navíc budou fungovat jako barikáda, která vašemu cíli odřízne cestu na ústup. Odstrčení můžete využívat také v případě, bude-li vaším cílem větvit více omráčení za sebou. V případě, že váš cíl disponuje Black King Barem a vám se podaří trefit Hookshot, zatímco vidíte že váš tým je na cestě, je mnohem lepší variantou váš cíl prostřednictvím Power Cogs postrčit. Tím totiž hrdinu omráčíte na delší dobu, než kdyby zůstal uzavřen s vámi v Power Cogs a zvýšíte tak šanci že stihne dorazit váš tým, který omráčení prodlouží. Tento způsob využívání Power Cogs by měl v pozdních fázích hry převažovat, pokud se nejedná o jednu ze situací, jenž byla v zmíněna vpředchozím odstavci.
Poslední a nejjednodušší způsob je takzvané barikádové využití. Používá se nejčastěji vydáváte-li se na úprk a funguje velice jednoduše. V úzkých koridorech, nejčastěji na schodech, vyvoláte při ústupu Power Cogs a zničením jednoho z koleček se dostanete ven. Vašim soupeřům tak nezbyde nic jiného než se skrze Power Cogs probourat, což vám získá nějaký ten čas navíc a můžete tak zachránit život některým spoluhráčům. Samozřejmě je ale nutné počítat s tím, že hrdinům jenž disponují pohybovou schopností či předmětem, nebude vaše barikáda činit žádný problém.
Rocket Flare je pro Clockwerka spíše bonusovou schopností a v zápasech na nižších MMR nehraje takřka žádnou roli. Díky zbytečnosti 2.-4. úrovně schopnosti Power Cogs, se však vyplatí vylepšovat jako druhá. Pro zkušené hráče Doty se jedná o velice užitečnou schopnost, prostřednictvím které mohou získat tolik důležitý dohled na mapě. Nejčastěji v tomto případě pomáhá zejména se získáním vize v Roshanově doupěti a na 20. úrovni lze prostřednictvím talentu vylepšit tak, aby spatřila i neviditelné jednotky. Podceňovat však nelze ani její poškození, které kromě dorážení cílů slouží i ke kontrole vln creepů na jednotlivých linkách. Jednou vystřelenou Rocket Flare sice creepy nezabijete, oslabíte je však natolik, že si s nimi poradí vaši creepové.
Hookshot je velice silnou ultimátní schopností, která si svou relevanci díky průraznosti imunity vůči kouzlům uchovává po celou dobu trvání zápasu. Jedná se o velice silný iniciační ale i zdržující prostředek. V případě iniciace si můžete nejprve vypomoci Rocket Flare, kterou odhalíte skrývající se cíl v mlze. Při samotném použití pak musíte dbát na kolem přítomné jednotky. Hookshot se totiž může zachytit nejen na vašich nepřátelích, ale i spoluhráčích. Výhodou je, že efekt Hookshotu je plošný a aplikuje se na všechny v krátké vzdálenosti od zasaženého cíle a také na všechny, kdo se v průběhu letu přimotají Clockwerkovi do cesty. Díky tomu, že se schopnost dá použít na kteroukoli jednotku, pak může fungovat i jako poslední možnost útěku z prekérní situace. Pokud je váš nepřítel v přečíslení a poblíž vás se nachází neutrální kemp, nebojte se Hookshot využít k ústupu.
Pokud chcete Hookshot využít jako zdržující prostředek, vyčkejte než silné nepřátelské carry použije svůj Black King Bar a v ten moment na něho Hookshot použijte. Doba omráčení je na tolik vysoká, že zabere třetinu nejkratší doby trvání tohoto předmětu. V rámci zdržování pak tohoto hrdinu můžete zavřít do Power Cogs, počítat však ale nejspíše musíte s tím, že v tomto případě zemřete a je tedy nutné se ujistit, zda váš tým vámi poskytnutý čas využije.
Aghanim’s Shard je vítanou pomůckou, sloužící k lepším možnostem iniciace i ústupu. Pokud máte zlaťáky nazbyt, určitě se do tohoto předmětu nebojte zainvestovat.
Aghanim’s Scepter je vhodný především pro zkušenější hráče. Díky tomu, že vás nově získaná schopnost na konci svého trvání omráčí, je totiž nutné najít si dobré načasování k jejímu použití. Na supportící pozici je tento předmět až příliš drahý, prioritou pro vás navíc budou hlavně podpůrné předměty jako je Force Staff či Glimmer Cape. Na farmící pozici se ale může hodit prodloužená doba omráčení Hookshot, stejně tak jako vylepšená schopnost Rocket Flare. Jejím prostřednictvím tak můžete ve střední fázi hry téměř zcela sami zabít nepřátelské supporty a nebo je minimálně vyhnat zpět na základnu, čímž získáte prostor pro váš tým.
Ať už budete s Clockwerkem supportit či farmit, vaše role zůstane vždy stejná. Ve všech fázích zápasu budete fungovat jako iniciátor, který bude vyhledávat výhodné situace, mezi které patří odchycení nepřítele mimo pozici, či dobrý začátek potyčky. Během linkové fáze je Clockwerk poměrně nepříjemným hrdinou, který dává zabrat zejména hrdinům na blízko, ale i supportům jenž nedisponují žádným omráčením. V ideálním případě byste měli vždy zkusit vtáhnout nepřátelského supporta do duelu, neboť nepřátelské carry se často bude pohybovat okolo vlny svých creepů a nebude tak vhodným cílem pro váš Battery Assault. Pokud si ale svou pozici nepohlídá, nebojte se využít příležitosti. Pokud budete mít během linkové fáze nadbytečnou manu, nebojte se vystřelit Rocket Flare na pomoc ostatním linkám. Poškození sice může působit zanedbatelně, ale pokud Rocket Flare pošlete několikrát, začne být znát. Pokud se nenacházíte v roli hard supporta, nebojte se po získání prvních pár úrovní na chvilku opustit vaši linku a zaskočit své soupeře na opačné postranní lince či na midu. Nejprve se však ujistěte, že váš spoluhráč zvládne vaši nepřítomnost přečkat a bezdůvodně mu svým odchodem nekažte linku. Pokud ale linku prohráváte, odejděte naopak co nejdříve a zkuste najít výhodu jinde na mapě.
Ve střední fázi hry je Clockwerk stále velmi silným hrdinou. Pokud se pomocí Hookshot dostanete na supportícího hrdinu či podfarmené nepřátelské carry, existuje velká pravděpodobnost, že je zcela sami dokážete zabít. Ikdyby vám tento pokus nevyšel, vyvinete tak na nepřítele velký tlak a ten bude nucen volit předměty tak, aby se vám ubránil. Tímto způsobem můžete efektivně zdržet plánované pořadí předmětů vašeho soupeře. Samozřejmě byste se neměli omezovat na pouhé zabíjení izolovaných cílů. Jelikož je vaše role primárně iniciační, vždy se ujistěte že se pohybujete s vaším týmem a zkuste vytvářet co nejvíce akcí, kterými vytvoříte prostor pro vaše carry. Tlak na mapě můžete umocnit správným využíváním Rocket Flare, jejímž prostřednictvím můžete zatlačovat nepřátelské creepy i v pozicích, které jsou pro vaše hrdiny příliš nebezpečné. Buďte však opatrní a nesnažte se s Rocket Flare pushovat za každou cenu. Ve většině případů totiž tlačením pomocí Rocket Flare přijdete o zlaťáky a zkušenosti z nepřátelských creepů a tak zkuste nejprve počkat, zdali se některý z vašich farmících hrdinů nerozhodne linku sám pushnout.
V pozdních fázích hry začne být Clockwerkovo poškození zanedbatelné a měli byste tak přestat myslet na samostatné zabíjení nepřátelských cílů a místo toho se plně soustředit pouze na iniciace. Kromě začínaní potyček se zaměřte zejména na nejnebezpečnější nepřátelské hrdiny, kterým můžete prostřednictvím Hookshotu zdržet dobu trvání jejich Black King Baru. Vypomoci si můžete i Power Cogs, jejichž odstrčení sice neprorazí imunitu vůči magii, stále však existují jako hmotná překážka, kterou pro nepřátelské hrdiny vytvoříte. Rocket Flare pak můžete odhalovat pokusy o nepozorované zabití Roshana či nebezpečně seskupený nepřátelský tým, který se zrovna mohl chystat použít Smoke of Deceit.
Zdroj obrázků: dota2.com