S příchodem Jeffa Hilla Valve nestojí na místě. Neustále vytváří micro patche, opravují drobné chyby a podobně. Avšak hlavní novinkou v posledních týdnech byla změna algoritmu pro vyhledávaní her. Na začátku července byl vydán patch, ve kterém pětičlenné skupiny dostaly možnost hrát proti stackum různých velikostí. Tehdy také vývojáři přidali možnost napsat „GG“ a vzdát se, pokud je vás v partě pět. Zajímavé ale je, že to nebyla funkce „GG“, které se v patchi dostalo největší pozornosti, aleřádek o zrychlení doby hledání zápasu.
Po aktualizaci si lidé začali stěžovat na téměř pětihodinové vyhledáváni zápasů a Jeff Hill musel zasáhnout. Řekl, že ve skutečnosti byly v patchi změněny algoritmy vyhledáváni zápasů pro všechny a nejen pro pětičlenné party. Vysvětlil jak funguje algoritmus a co se změnilo. Pojďme se společně podívat, proč někdy hledáte hry hodinu a nebo potkáváte „game ruinery“.
„Omlouvám se – je hrozné hledat zápas a do žádného se nedostat. Vím, proč se to děje a můžu to vysvětlit, ale nemám žádný nápad, jak to spravit.
Nedávno (minulý týden) jsme udělali změny v matchmakingu pro pětičlenné skupiny a když už jsme byli u toho, přidali jsme do kódu další věci, které si hráči dlouho přáli.“
Ve chvíli, kdy kliknete na tlačítko vyhledávání zápasů, vstoupíte do tzv. „Poolu Ideálních her“. To znamená, že hra bude nalezena okamžitě za podmínky, že ve vyhledávání se nachází dalších 9 hráčů ze stejného regionu a s velmi podobným MMR. Mluvíme o rozdílu +/- 50 MMR. Takhle moc by měla být hra vyrovnaná v ideálním případě. V nehodnocených hrách vše funguje podobným způsobem. Systém používá skryté MMR, které je vám přiděleno na základě odehraných zápasů. Čím déle hru hledáte, tím více se zvyšuje povolený rozptyl v MMR.
Představme si situaci, kdy hráč s 2 000 MMR uprostřed noci stiskne vyhledávání. V tuto chvíli ale ve vyhledávání se nenachází dalších 9 lidí s 2 000 MMR, a tak vám Dota nabídne tu nejlepší a nejbližší alternativu – hru s rozpětím 500 MMR mezi hráči. To znamená, že zde mohou být lidé jak s 1 500 MMR tak s 2 500 MMR. V takové situaci systém potřebuje cca 10 minut na, aby našel hru. Pokud ale během čekání do vyhledáváni vstoupí hráči s menším rozptylem v MMR, Dota se přizpůsobí. V našem přikladu se po cca 5 minutách čekání najednou objeví hra s rozptylem 100 MMR a jelikož je čekací doba na takovou hru již dávno překročena, okamžitě se spustí. Takhle nějak se slabší hráči dostanou do vašeho týmu. Jednoduše se ve vyhledáváni nachází velmi dlouho, a protože Dota pro nás nemůže najít rovnocenné spoluhráče, dává ty, kteří jsou.
Algoritmus je navržen tak, aby se čekací doba na zápas všech účastníků sčítala. Dříve se stávalo, že jste zmáčkli tlačítko a okamžitě jste se dostali do hry s obrovským rozdílem v MMR. To proto, že i když jste nemuseli čekat ani vteřinu, tak ostatní hráči mohli hru hledat celé hodiny. Hra byla nalezena rychle, což znamená, že rozdíl v hodnocení by měl teoreticky být minimální, ale ve skutečnosti vás hra posílala mezi o dost slabší hráče. Po patchi Dota začala brát ohled na minimální čekací dobu na hru každého hráče. Pokud jste právě stiskli vyhledávání, pak nebudete přiřazeni do hry s velkým rozdílem MMR. Takže lidé, kteří dříve hledali hru hodinu, nyní hru nemohou najít vůbec. Každý vhodný kandidát totiž místo okamžité hry s velkým rozdílem v MMR počká pár minut a dostane hru s malým rozdílem.
Byl zaveden určitý limit pro povolený rozptyl MMR. Dříve hráč s 8 000 MMR mohl při dostatečně dlouhém čekání na hru potkat hráče s 1 000 MMR, nyní Dota takové zápasy nepovolí. Místo toho bude hledání jednoduše pokračovat donekonečna, dokud rozdíl v MMR se nedostane pod přijatelnou hranicí.
O 2 týdny později v reakci na stížnosti uživatelů, byl vydán micro patch, který vrátil hráčům čekajícím na hry hodiny jejich hry s velkým rozdílem v MMR. Čas strávený vyhledáváním se sice snížil, ale zároveň se zhoršila i kvalita her. Značně byl také snížen povolený rozdíl v chování mezi účastníky zápasu. Teď budete pravidelně potkávat hráče, kteří máji nízké chování a radši si stoupnou afk nebo rozbiji své předměty. V minulosti to byly ojediněle případy a šlo spíše o nedostatek herních zkušenosti.
Kromě limitu v MMR, který byl přidán na začátku měsíce, Valve také zavedli časový limit pro vyhledávaní her, který se liší podle situace a především regionu.. Po delším čekání se vyhledávaní hry samostatně zastaví a systém vám pošle zprávu s upozorněním, že je málo hráčů, abyste si vybrali více regionů nebo herních režimů. Tato zpráva se zasílá všem a nebere v úvahu vaše nastavení ve vyhledávaní, jen poskytuje základní doporučeni.