Kaldr, neboli Ancient Apparition, je zjevením, pohybujícím se mimo čas. Pochází z chladného prostoru, jenž předcházel vesmíru a jeho síla roste společně s blížícím se koncem věků. Čím více bude náš vesmír slábnout, tím mladším se Kaldr stane. Jeho ledové sevření bude postupně schopné zastavit veškerou živoucí hmotu, zatímco se jeho tělo rozzářené odrážejícími se slunečními paprsky, stane více než jen pouhým zjevením.
Ancient Apparition nepatří mezi příliš versatilní hrdiny a jeho primární pozice by vždy měla býti podpůrná, neboť k plnému zefektivnění nepotřebuje téměř žádné předměty. Na linkové fázi patří mezi slabší postavy, zejména kvůli absenci spolehlivého omráčení. Vzhledem k tomu, že jeho primárním atributem je inteligence, však ani nevyniká v počtu životů. S koncem linkové fáze začne býti pro svůj tým mnohem užitečnějším. Velký dosah na všechny jeho schopnosti mu umožňuje udržovat si od nepřátel bezpečnou vzdálenost a efektivně tak krýt ostatní farmící hrdiny. Nejužitečnějším kouzlem je však bezpochyby jeho ultimátní schopnost Ice Blast. Její neomezený dosah a také zastavení jakékoli regenerace zdraví zasažených cílů z ní dělají nedocenitelného pomocníka proti Huskarovi, Alchemistovi, či jiným hrdinům závislých na vysokém léčení.
Omráčení z Cold Feet sice bez pomoci jiného hrdiny či doplňkového předmětu jako je Eul’s Scepter of Divinity zužitkujete jen těžko, jedná se však o perfektní nástroj pro vyhnání nepřítele z vytyčeného prostoru. Je tedy vhodné zaměřit se na situace, kdy se nepřátelskému hrdinovi nehodí změna pozice. Děje se tak zejména v případě, kdy se soupeř zaměří na někoho z vašeho týmu a rozhodne se ho zabít. Použitím Cold Feet je následně postaven náročné volbě, kterou musí učinit během několika málo vteřin. Buďto se rozhodne vašeho spoluhráče dorazit, čímž ale riskuje potenciální omráčení a nebo se bude muset stáhnout. Pohyblivější hrdiny jako je Queen of Pain můžete navíc donutit použít jejich pohybovou schopnost defensivně, čímž je na malý moment kompletně odeženete z boje, nebo vynutit brzkou aktivaci Black King Baru. Cold Feet se vyplatí vylepšovat jako první souběžně s Chilling Touch.
Ať už se Ancient Apparitiona rozhodnete hrát na jakékoli pozici, Ice Vortex je vždy především doplňkovou schopností, do níž se vyplatí investovat nejdříve se získáním sedmé úrovně. Zpomalení je příliš malé a procentuální navýšení magického poškození v raných fázích hry, kdy ještě většina hrdinů nemá plně vylepšené své schopnosti, příliš poškození nepřidá. Důležitým a podceňovaným aspektem Ice Vortex je ovšem poskytovaná vize v oblasti jeho vyčarování. Při týmovém útoku na nepřátelskou věž ji lze snadno využít ke zkontrolování lesních prostor a odhalení teleportujících se či již přítomných nepřátel.
Chilling Touch je Ancient Apparitionův denní chleba. Nízká spotřeba many i cooldown znamená, že používat tuto schopnost budete téměř vždy. I proto se vyplatí investovat první vylepšovací body právě do ní společně s Cold Feet. Poškození Chilling Touch je během linkové fáze dostatečně velké na to, aby soupeře postupně vyhnalo od farmy či z celé linky. Drobnější zpomalení lze navíc využít jako pomocníka k aktivaci Cold Feet. S postupem času ale její poškození začne pomalu upadat a zejména v potyčkách má tedy její použití nejmenší prioritu. V ten moment se vyplatí soustředit se primárně na správné použití Cold Feet a Ice Blastu, zatímco Chilling Touch využívat jen jako doplňkovou schopnost v mezičase. Carry Ancient Apparition má v tomto případě samozřejmě výjimku.
Ice Blast je nejcennější schopnost, která často bývá důvodem pro nějž je Ancient Apparition ve spoustě zápasech volen. Nejefektivnější sice bývá zejména proti hrdinům závislých na vysokém léčení či regeneraci zdraví, nebezpečná je však ale úplně pro každého. Díky svému zvyšujícímu se rozsahu s uraženou vzdáleností schopnost dává jasnou výhodu hráčům, kteří jsou ve hře zkušenější a dokáží předpovídat pohyb svých soupeřů. Ve valné většině případů se ale raději než mířit na všech pět hrdinů najednou vyplatí vybrat si v potyčkách pouze jeden cíl. Zabití nejvíce problémového hrdiny je totiž lepší, než schopnost zcela míjet při pokusu o zásah všech. Stejně tak se není třeba bát vypálit schopnost z blízké vzdálenosti na hrdinu, co na vás útočí. Díky nízkému cooldownu se vždy vyplatí schopnost před smrtí použít byť i tím nejméně užitečným způsobem.
Aghanim’s Shard není v případě podpůrného Ancient Apparitiona nutností, v případě že nemáte nouzi o zlaťáky a již vlastníte veškeré předměty co váš tým potřebuje se ale nejedná o vyloženě špatnou volbou. Vylepšený Ice Vortex vynikne zejména v potyčkách točících se okolo Roshana, kdy se všichni nepřátelští hrdinové dlouho zdržují na jednom místě, popřípadě při obraně vaší základny. Hrdinové s dosahem na blízko si dvakrát rozmyslí přejít několik poškozujících vortexů, jen aby mohli ničit vaši věž.
Pokud patříte k valné většině hráčů, hrající podpůrného Ancient Apparitiona, Aghanim’s Scepter se pro vás v žádném případě nehodí. Ani pro farmícího Ancient Apparitiona se ale nejedná o povinnost. Vylepšený Chilling Touch sice umožní přeměnit Ancient Apparitiona na hrdinu se silnými útoky na dálku, jejich neprostupnost Black King Barem ale snižuje jejich spolehlivost. Absence jakékoli farmící schopnosti navíc Ancient Apparitionovi znemožňuje zisk toho předmětu v raných fázích hry, kdy by jeho efektivita byla mnohem vyšší.
Při hraní Ancient Apparitiona je třeba v jakýkoli moment hry vnímat vaši vzdálenost od nepřátel. Existuje totiž jen velmi málo hrdinů, kteří jsou v blízké vzdálenosti slabší. Díky tomu patří linková fáze k nejslabším momentům Ancient Apparitiona vůbec, neboť zde nemá potřebný prostor k manévrování. To znamená, že při výběru hrdinů není vždy dobré sledovat jen přítomnost hrdinů s vysokým léčením v nepřátelském týmu, ale koukat i na výběr vašich spoluhráčů. Pokud se farmící hrdina, kterého máte na lince podporovat, vyznačuje tak jako vy slabou linkovou fází, je dobré váš úmysl na volbu Ancient Apparitiona přehodnotit. S koncem linkové fáze se pro vás zpřístupní mnohem lepší a bezpečnější pozice, ze kterých zefektivníte dlouhý dosah vašich schopností. To vám navíc umožní více se zaměřit na dění na mapě. S Ice Blastem by jste měli být vždy připraveni dopomoci vašemu týmu, pokud se rozhodnou pouštět do akce. Pokud jste méně zkušení hráči, používat tuto schopnost přes celou mapu byste ale měli jen v případě jistoty dlouhého omráčení na nepřátelském hrdinovi, které mohou poskytnout například Power Cogs od Clockwerka. V opačném případě je lepší dostavit se do potyček osobně. Za všech okolností je ale třeba si hlídat, zda-li mezi vámi a nepřátelským týmem stojí alespoň jeden váš spoluhráč. Primárním úkolem v potyčkách Ancient Apparitiona by vždy mělo být zasáhnutí nejvíce problémového hrdiny z nepřátelského týmu Ice Blastem a následné používání Cold Feet do již omráčených, či dopředu deroucích se hrdinů.
Ancient Apparition tak jako každý podpůrný hrdina mnoho předmětů nepotřebuje. Ideální volbou bývá Urn of Shadows, poskytující dodatečné poškození a potřebnou regeneraci many. Z podpůrných předmětů je vzhledem k vysoké zranitelnosti hrdiny vhodné zvolit ty, které mohou pomoci především vám samotným. Nejideálnější pro tyto účely bývá Glimmer Cape, popřípadě Ghost Scepter. Situační Force Staff ale také rozhodně nic nezkazíte.
Carry Ancient Apparition je velmi obtížný hratelnostní styl určený spíše pro zábavné účely. Svou hlavní hodnotu, tkvějící především v jeho ultimátní schopnosti, totiž svému týmu dokáže přinést i bez předmětů. Drobné navýšení poškození které skrze předměty získá, se navíc jen těžko může rovnat jiným carry či midovým hrdinům. Vysoká zranitelnost hrdiny na krátké vzdálenosti v tomto případě štípe hned dvojnásob, jelikož narozdíl od podpory, se musíte přibližovat k vlnám creepů. Ancient Apparition navíc nemá jak efektivně farmit skrze své schopnosti, zároveň si však nemůže dovolit zakoupit téměř žádný farmící předmět kromě Hand of Midas. Ideální pozicí tedy zpravidla bývá midová linka, odkud může Ancient Apparition nabrat patřičný náskok ve zkušenostech. S jeho využitím poté může získat dostatečný počet zlaťáků skrze pomoc postranním linkám. Vždy ale musíte počítat s tím, že pokud všechny vámi vyvolané akce v rané fázi hry selžou, tak pro vás zápas definitivně skončil. Bez efektivního způsobu farmy totiž počáteční klopýtnutí napravíte jen těžko.
Volba předmětů je pro carry Ancient Apparitiona velmi důležitá. Pokud si nevěříte, že dokážete z midové linky vytvářet akce benefitující vašemu týmu, volba by vždy měla padnout na Hand of Midas. V opačném případě se vyplatí vsadit na Eul’s Scepter of Divinity či Rod of Atos. Díky nim budete schopní omráčit nepřátelského hrdinu za pomocí Cold Feet bez zásahu kohokoli jiného. Následnou plnou kombinaci všech vašich schopností přežije v raných fázích hry jen málokdo. Nízká cena z nich navíc dělá relativně snadno dosažitelné předměty. Dopomoci si můžete libovolným předmětem sestaveným z Kayi či Octarine Corem pro snížení cooldownů. Další alternativou bývá Aghanim’s Scepter. Tato varianta umožňuje Ancient Apparitionovi vytvářet konzistentnější poškození nezávisle na cooldownech, je s ní však spjato několik problémů. Aghanim’s Scepter je poměrně drahý a bez efektivního farmení těžko dosažitelný předmět. Sám o sobě navíc Ancient Apparitionovi poskytne jen drobné navýšení poškození a pro hrdinu tedy netvoří důležitý zlomový bod, jako je Rod of Atos či Eul’s Scepter of Divinity. K jeho plnému zefektivnění je tedy potřeba dokoupit i Dragon Lance a předměty poskytující rychlost útoku a regeneraci many.
Zdroj obrázků: Dota2.com