Snadná přístupnost patří mezi vůbec nejčastější důvody proč si hráči volí právě tuto MOBA hru. Dota 2 se sice v posledních letech snaží apelovat i na nováčky zakomponováním mnoha tutoriálů, celková komplexnost hry je i přesto mnohonásobně vyšší a League of Legends v tomto ohledu zkrátka vede. Nečekejte však žádný Dota 2 tutoriál, pro plné zvládnutí MOBA her je stále potřeba velká časová investice, složitost League of Legends však namísto v obsáhlých teoretických znalostech spočívá spíše v samotné praxi.
Možnost experimentovat je něco, co v League of Legends příliš nenajdete. Meta je díky malé odlišnosti mezi jednotlivými šampiony a předměty vždy předem daná a místo kreativní strategie na samotné mapě dojde pouze na tanec okolo jednotlivých objectivů. Na Dotě je meta i na nejvyšších úrovních stále o něco otevřenější a kreativním strategiím se meze nekladou. Chcete si zahrát hrdinu, jenž má být primárně support, na midu? Není problém. Myslíte si, že se svým týmem už nedokážete soupeře porazit skrze teamfight? Zkuste využít splitpushovací strategii.
Nikdo z nás nemá rád prohrávání, a naopak ta nejsladší vítězství pramení z otočení na první pohled nezvratitelných situací. League of Legends se proto ať už skrze objective bounties, či snižování goldové odměny při několikanásobném zabití snaží docílit co nejvíce vyrovnaného prostředí pro oba týmy. Žádná z těchto cest pro vrácení se do hry sice není jednoduchá a dost často záleží na velikosti výhody pro soupeře. Na rozdíl od Doty se však díky tomu případy, kdy je hra prohraná už v draftu či od prvních fází hry, objevují o něco méně.
Každý z nás, kdo hraje MOBA hry, si nejvíce užívá zápasy, ve kterých se stane daleko silnějším než jeho soupeři a úspěšně dovede svůj tým k vítězství. League of Legends v tomto ohledu směřuje spíše k týmové hře, okolo níž centralizuje své objectivy a bonusy z nich získané. Vítězství v 1v2 situaci jsou pak velkou raritou i pro velmi nafeeděného šampiona. V Dotě sice hru sami ani zdaleka nevyhrajete, vámi získaná zabití a výhoda však mají mnohem větší váhu a zejména díky předmětu Black King Bar si dokážete mnohokrát hravě poradit i v přečíslení a situaci otočit ve váš prospěch. Roshan jakožto jediný neutrální objective navíc poskytuje pouze individuální bonusy a pro jejich správné využití tedy hodně záleží především na herních schopnostech jedince, než celého týmu.
Plynulost je jednou z hlavních stránek League of Legends. Poručíte svému šampionovi, aby se přesunul na určité místo a ten vás bez sebemenší odezvy poslechne a skutečně se na místo přesune. Díky tomu působí pohyb po mapě mnohem uspokojivěji a navíc se lze mnohem lépe vyhýbat nepřátelským schopnostem, což často vede ke stylovému obehrání soupeře. Nic podobného ovládání Doty díky velké odezvě mezi jednotlivými pohyby či čarování schopností nedovoluje a hra tak pro někoho může působit zastaralým dojmem. Dota je však okolo pomalejších pohybů postavena, nelze tedy říci že by v tomto případě trpěla hratelnost a v případě League of Legends se tedy jedná spíše o výhodu v rámci pocitů.
MOBA hry se sice točí především okolo jedné hlavní mapy, každý hráč však občas potřebuje pauzu a obě hry tak nabízí několik módů na odlehčení. Kde jsou však hráči League of Legends odkázáni pouze na samotné vývojáře, tam Dota boduje prostřednictvím workshopu, který komukoli z její komunity umožňuje podělit se o svůj výtvor. Kromě variací na klasické herní jádro zde tak můžete najít například závody, kooperační dobrodružství či módy typu autochess, jenž se těšily popularitě natolik velké, že dali vzniknout svému vlastnímu subžánru.