Magie byla ve své prvotní podobě především uměním paměti. Ti nejlepší mágové tehdejších dní tak museli být obdařeni nejlepší pamětí. I tak ale bylo vyvolávání kouzel nadmíru složité a mágové se museli specializovat. Nejzasvěcenější z nich se tak dokázali naučit tři až čtyři kouzla, zatímco vesničtí mágové uměli pouze jedno. Mezi těmito dávnými praktikanty ale zářila výjimka, génius nesmírného intelektu a podivuhodné paměti: Invoker Garral. Už odmala zvládal vyvolávat až deset kouzel najednou. Naučil se přitom i mnoho dalších, ty ale okamžitě shledal zbytečnými a ze své mysli je vymazal, aby uvolnil místo praktičtějším zaklínadlům. Jedno takové kouzlo bylo Sempiternal Cantrap – kouzlo dlouhověkosti tak silné, že ti, kteří jej použili v prvních dnech světa, jsou stále s námi. Většina z těchto nesmrtelných žije poklidným životem a pečlivě střeží svá tajemství. Invoker však své dary rozhodně neskrývá, neb v jeho mysli je stále místo pro vysoké sebevědomí.
Invoker by se dal bez okolků zařadit mezi tři nejtěžší hrdiny z celé Doty. Nejen že disponuje obrovským množstvím rozličných schopností, zároveň je jejich vyvolávání složité co se do paměti, i mechanických dovedností hráče týče. Nejen že tak Invoker není vhodným hrdinou pro nováčky, ale i spousta pokročilých hráčů jej často nedokáže správně zahrát. Pokud se vám Invokera podaří alespoň do určité míry zvládnout, bude vám odměnou poměrně versatilní hrdina, jenž může zastoupit takřka každou roli, kromě safelane carry. Jeho schopnosti jsou navíc plně funkční bez potřeby dalších předmětů, místo toho plně závisí na úrovni vašeho hrdiny. S tím je ale pochopitelně spjatá nízká tolerance chyb. Pokud upadnete s úrovní vašeho hrdiny dozadu, nebudou vaše schopnosti téměř k ničemu.
Quas je první ze třech elementů, které může Invoker kombinovat pro vyvolávání svých schopností. Jeho vylepšováním získáváte pasivní body k síle, zatímco pokud levituje nad vaší hlavou, tak i regeneruje vaše zdraví. Vylepšován by měl být vždy jako druhý v pořadí, nehledě na to, jaký hratelnostní styl jste si zvolili. Používá se k vyvolávání následujících schopností: Cold Snap, Ghost Walk, Tornado, Forge Spirit, Ice Wall, Deafening Blast.
Wex je druhý ze třech elementů, které může Invoker kombinovat pro vyvolávání svých schopností. Jeho vylepšováním získáváte pasivní body k obratnosti, zatímco pokud levituje nad vaší hlavou, tak i zrychluje vaše útoky a pohyb. V případě, že Invokera hrajete na support roli, popř. chcete být na midové lince aktivnější co nejdříve, vylepšujte wex vždy jako první. V opačném případě jej můžete nechat až na konec, ovšem nikdy ho zcela neignorujte. Do Wexu vždy vložte alespoň 1-3 body, nejlépe okolo 7.-8. úrovně vašeho hrdiny. Používá se totiž k vyvolávání většiny schopností, které nepřátelské hrdiny zpomalují, nebo jinak negativně ovlivňují, bez kterých byste byli až příliš zranitelní. Konkrétně jde o: Ghost Walk, Tornado, E.M.P., Alacrity, Chaos Meteor, Deafening Blast.
Exort je třetí ze třech elementů, které může Invoker kombinovat pro vyvolávání svých schopností. Jeho vylepšováním získáváte pasivní body k inteligenci, zatímco pokud levituje nad vaší hlavou, tak i zvyšuje poškození vašich útoků. Exort se vyplatí vylepšovat jako první pouze v případě, hrajete-li Invokera na midové lince. Poskytne vám totiž dodatečně poškození, kterým pro sebe můžete získat veškeré creepy, zatímco soupeře o ty jeho připravíte. Tento hratelnostní styl je navíc v rané fázi hry o něco zranitelnější, což v prostředí midové linky tolik nevadí. Díky pasivní regeneraci z Quasu vás totiž jen málokterý hrdina dokáže z linky zcela vyhnat. Výhodou tohoto hratelnostního stylu je pak to, že je o něco jednodušší, než hra přes Wex. Zároveň také zajistí, že vaše schopnosti budou udělovat větší poškození o něco dříve. Exort je využíván k vyvolávání schopností: Alacrity, Chaos Meteor, Sun Strike, Forge Spirit, Ice Wall, Deafening Blast.
Invoke je Invokerovou ultimátní schopností, kterou máte přístupnou ihned od začátku zápasu. Její jedinou funkcí je zkombinovat elementy levitující nad vaší hlavou, pro vytvoření patřičné schopnosti. Vyvolané schopnosti můžete mít připravené celkem dvě, přičemž nově vyvolaná schopnost vždy nahradí tu, která byla na vaší liště vyvolána nejpozději. Pokud se chcete dozvědět, jaká kombinace elementů přísluší jaké schopnosti, můžete si kliknutím na nápis „kouzla“ nad schopností Invoke, otevřít tabulku se všemi kombinacemi.
Cold Snap je pro Invokera nejjednodušší způsob, jak někoho omráčit. Jedná se o cílenou schopnost, která na hrdinu aplikuje debuff, jenž ho vždy po obdržení jakéhokoli poškození na krátkou chvíli omráčí. Svým fungováním tak může připomínat Clockwerkův Battery Assault. Cold Snap funguje vůbec nejlépe v kombinaci s Forge Spiritem, Chaos Meteorem a nebo Ice Wall. Všechny tyto schopnosti udělují poškození postupně a tak Cold Snap mnohokrát aktivují. Pochopitelně vám ale také mohou pomoci i vaši spoluhráči, zejména ti, jenž disponují vysokou rychlostí útoku.
Ghost Walk je Invokerovou hlavní defensivní schopností. Funguje tak, jako každá neviditelnost ve hře, s přidaným bonusem zpomalování nepřátel a větší rychlosti pro vašeho hrdinu. Musíte si ale dávat dobrý pozor, neboť jakmile nějakého nepřítele zpomalíte, ihned na sobě efekt Ghost Walk uvidí, což ho upozorní na vaši přítomnost.
Tornado je Invokerovým druhým způsobem jak někoho omráčit, ovšem s mnohem delším dosahem. Jeho použití je ale podstatně těžší. Tornádo musíte správně namířit a zároveň se ujistit v tom, že jeho použitím celou situaci nepokazíte. Během toho, co se nepřátelský hrdina zmítá v tornádu, je totiž nezranitelný a schopnost tak funguje podobně jako Eul’s Scepter of Divinity. Protihráče tak často můžete nechtěně zachránit. Tornado bude vaší hlavní schopností pokud hrajete přes Wex a pomůže vám udržet vaše soupeře na jednom místě tak dlouho, abyste si stihli připravit vaše další schopnosti. V rané fázi hry půjde především o E.M.P., či Ice Wall, později pak i o Chaos Meteor. Správným použitím můžete pochopitelně dopomoci i vašim spoluhráčům, kteří disponují schopnostmi s delší dobou přípravy. Tornado mimo jiné očišťuje veškeré buffy z nepřátel. Mezi ně patří i bonusy získané z run, takže například runu spěchu můžete ze soupeře zcela odstranit.
E.M.P. je schopností určenou především do raných fázích hry, kdy můžete kradením many znepříjemnit linkovou fázi vašim protihráčům. V pozdních fázích hry přestane mít ukradená mana takový význam, neboť všichni hrdinové si její celkové množství prostřednictvím předmětů navýší. E.M.P. nejlépe využijete v kombinaci s omráčeními či zpomaleními, tedy s Tornádem, Cold Snapem a nebo Ice Wall. Jelikož sílí primárně z Wexu, půjde společně s Tornádem o vaše dvě hlavní schopnosti, hrajete-li primárně přes tento element.
Alacrity je prostým posilněním poškození a rychlosti k útoku, které může Invoker aplikovat na sebe i na své spoluhráče. Nejvíce jej využijete hrajete-li přes Exort, v pozdní fázi hry se ale hodí vždy.
Chaos Meteor je Invokerovou nejvíce poškozující schopností, která při správném použití ve střední fázi hry usmrtí takřka každého hrdinu. Meteorit je ale velice pomalý a předvídatelný, vždy je tedy potřeba zkombinovat jeho použití s některou z vašich dalších schopností. V některých případech postačí Cold Snap, většinou se ale vyplatí nejprve nepřítele nadnést do vzduchu Tornádem a teprve pak Chaos Meteor seslat. Právě to je jeden z důvodů, proč byste při vylepšování Exortu neměli opomenout Wex, bez kterého Tornádo nesešlete. Tak jako ve všech případech vám ale pochopitelně mohou nahrát i schopnosti vašich spoluhráčů.
Sun Strike je Invokerovou schopností s nejdelším dosahem. Můžete jej totiž seslat kamkoli na mapu, nehledě na to, kde se zrovna nacházíte. Díky tomu a také skrze fakt, že Sun Strike uděluje přiměřeně velké, neredukované poškození, je tato schopnost vůbec nejlepší na dorážení zraněných nepřátel, kteří jen těsně přežili v proběhlé potyčce. Sun Strike se ale před dopadem 1,7 vteřiny vyvolává a tak musíte předpovídat pohyby vašeho soupeře. Tornádo, Cold Snap a nebo Ice Wall, vám pak pochopitelně mohou dopomoci v zásahu, pokud se váš cíl nachází ve vaší blízkosti. Během linkové fáze můžete Sun Strike také použít na doražení ranged creepa.
Forge Spirit je Invokerovým plně kontrolovatelným pomocníkem, s jehož pomocí můžete redukovat brnění nepřítele, nebo jej využít k farmení a pushování linek. V rané fázi hry jej využijete zejména pokud vylepšujete Exort, kdy s ním na midové lince můžete otravovat vašeho soupeře. Dávejte si ale pozor, neboť odměna za jeho zabití činí něco okolo 40 zlaťáků, což není málo. Nejlépe pak funguje v kombinaci s Cold Snap, kde vám pomůže aplikovat co nejvíce omráčení na váš cíl.
Ice Wall je druhou z Invokerových defensivních schopností, která mu může poskytnout dostatečný čas k úprku. Ice Wall se pochopitelně dá použít i ofensivně, její krátký dosah seslání to ale často nedovoluje.
Deafening Blast je třetí z Invokerových defensivních schopností. Jedná se o kombinaci všech třech elementů a v plné síle ji tedy využijete až v pozdních fázích hry. Nejdůležitější vlastností je ale zejména odhození a také odzbrojení, které vám zejména v raných fázích hry často zachrání život, disponují-li soupeři vizí proti vašemu Ghost Walk. Deafening Blast je druhým důvodem, proč byste při vylepšování Exort neměli zapomínat na Wex. Protože je během odhození váš cíl neschopen pohybu, můžete si správným použitím Deafening Blastu dopomoci při sesílání Chaos Meteoru. Soupeře tak donutíte vykoupat se v ohnivé stopě o něco déle.
Aghanim’s Shard vám přijde vhod takřka v každém zápase. Nejedná se sice o povinnost, nicméně dodatečné ovlivnění pohybu schopnosti E.M.P. jí udělá o něco více relevantní i směrem k pozdním fázím zápasu. Také vám pochopitelně pomůže v seslání pomalejších schopností, jako je Chaos Meteor, nebo Sun Strike.
Invoker je váš oblíbený hrdina, ale moc ho neumíte hrát a příliš se necítíte na pokročilé používání a kombinace vašich schopností. Žádný problém! Přesně od toho je tu Aghanim’s Scepter. Vylepšení Sun Striku, které vám tento předmět poskytne, je bezpochyby nejsilnější Invokerovou schopností, která sama o sobě dokáže otočit i na první pohled prohrané zápasy. Uděluje totiž enormní porci poškození a nelze ji zablokovat předmětem Black King Bar, ani jinou imunitou vůči kouzlům či debuffům. Její správné použití je velice jednoduhcé. Stačí počkat na to, až váš tým omráčí některého ze soupeřů na více než 1,7 vteřiny a následně schopnost použít. Efektivita se pochopitelně stupňuje, pokud je na jednom místě soupeřů více. Využití Aghanim’s Scepteru v kombinaci s Chronosphere, nebo Black Hole, je tak obzvláště devastující. Zkušenější Invoker hráči si mohou vystačit s Tornádem a svými vlastními schopnostmi.
Při výběru Invokera na midovou linku nemusíte příliš dávat pozor na to, jací hrdinové proti vám stojí. Široká paleta schopností mu totiž umožní obehrát takřka kohokoli. Na základě výběru hrdinů nepřátel i vašich spoluhráčů, byste se ale měli dopředu rozhodnout o tom, zdali budete prvně vylepšovat Exort, nebo Wex. Exort Invokeři jsou zpravidla pomalejší, rádi farmí a o něco více míří spíše do pozdních fázích zápasu. Wex Invokeři jsou naopak rádi aktivní již od začátku, pokud se jim ale raná fáze hry nevydaří a ztratí tempo, vzpamatovávají se jen těžko.
V případě že si chcete Invokera zahrát na supporta, ujistěte se, že hrdinu opravdu dobře znáte, popř. disponuje-li váš tým dostatkem omráčení. Pokud má váš tým v rané fázi hry pracovat pouze s vaším Cold Snapem a Tornádem, přičemž vy sami Invokera příliš neumíte, bude pro vás daný zápas opravdu těžký. Support Invoker také zejména z počátku není příliš velkou hrozbou co se do poškození týče a tak si dejte pozor na to, abyste k sobě měli na lince silného a soběstačného hrdinu. Tomu následně můžete dopomoci k tomu, aby pro něho linka byla o něco příjemnější.
Hrajete-li Invokera na midu, můžete si vybrat mezi vylepšováním Exortu a Wexu. O něco více tradičnějším hratelnostním stylem je na midové lince právě Exort. Ten si volíte zejména stojíte-li proti soupeři, který nedokáže vyprodukovat dostatek poškození na to, aby vás přímo ohrožoval na životě. Nejčastěji jde o magické hrdiny s útoky na dálku, jako je Queen of Pain, popř. Puck. K tomu abyste se jejich kouzlům bránili, by vám totiž měla postačit regenerace zdraví z Quasu. Tento hratelnostní styl se značí pomalejším rozjezdem, kdy byste nikdy neměli opouštět okolí své linky a co nejdříve si našetřit na předmět Hand of Midas. Přestože Invoker disponuje deseti různými schopnostmi, efektivní způsob farmení mu totiž chybí. Teprve po získání předmětu Hand of Midas a dosáhnutí přibližně 10. úrovně, kdy již budete disponovat i pár bodíky v elementu Wex, se můžete vydat na pomoc ostatním linkám.
Hratelnostní styl přes Wex je pak diametrálně odlišný. Nejčastěji si jej volíte proti hrdinům, kteří vás během linkové fáze přímo ohrožují na životě. Může tak jít například o Batridera, který vám přes kombinaci schopností Tornádo, E.M.P., Cold Snap a Ice Wall nebude mít jak ublížit. Wex je ale také dobrý proti hrdinům, pro které mana hraje prim a nemají se vašim schopnostem jak vyhnout. Takový Tinker vás sám o sobě na životě neohrozí, pokud ho ale připravíte o veškerou manu, velice snadno ho z linky vyženete a velmi mu ztížíte ranou fázi hry. Vaším úkolem je pak co nejdříve přenést získanou výhodu k vašemu týmu. Místo Hand of Midas si zakupte Urn of Shadows, kterou následně vylepšíte do Spirit Vessel. Nejenom, že díky pomáhání ostatním linkám získáte velice brzy značnou zásobu nabití, ale také vám tento předmět pomůže k lepší aktivaci Cold Snap. Riziko hratelnostního stylu přes Wex je pak poměrně jasné. Nepodaří-li se vám v rané fázi hry nashromáždit dostatečnou výhodu a naopak se necháte několikrát zabít, bude pro vás zbytek zápasu opravdu těžký. Jak již bylo zmíněno, Invoker nedisponuje žádnou farmící schopností a je tedy pro něho velmi těžké dostat se z deficitu zpět na vrchol.
Support Invoker se svým fungováním velice podobá midovému Invokerovi hrajícímu přes Wex. Stejně tak jako on se snaží co nejdříve dokončit předmět Urn of Shadows a jeho hlavním úkolem je pomáhat týmu. Pouze se liší jeho základní role a tak svému týmu nebere last hity a stará se především o blaho ostatních. Vzhledem k tomu, že je Invoker vhodný k pomoci ostatním linkám, by měl být volen převážně na pozici soft supporta, nikoli hard supporta.
Vhodné předměty se liší především s ohledem na vámi vylepšovaný element. V případě, že hrajete Exort Invokera, si můžete kromě Hand of Midas postavit i Boots of Travel. Poškození i atributů totiž máte díky elementům více než dost a Power Treads či Phase Boots jsou tak pro vás tak trochu zbytečné. V případě Wex Invokera jsou ale tyto boty o něco vhodnější, neboť nezpomalují vaše tempo a umožní vám co nejdříve postavit důležitější předměty.
Směrem ke střední a pozdní fázi hry se hratelnostní styly Invokera začnou postupně shodovat. Jakmile budete mít k dispozici přiměřeně vylepšené všechny tři elementy, bude již záviset čistě na vás, jak své schopnosti kreativně využijete. Kombinací je totiž takřka neomezeně a jejich popisováním bychom strávili až příliš mnoho času, který můžete lépe investovat do praktického tréninku hrdiny.
Volba předmětů se s přechodem do střední fáze hry začne poměrně zásadně lišit a vždy musíte přihlížet k tomu, jaká je situace. Pro dodatečnou možnost útěku či lepší zahájení potyčky můžete zvolit Blink Dagger. K tomu, abyste si zjednodušili používání některých kouzel, si můžete dokoupit Eul’s Scepter of Divinity, popř. Scythe of Vyse. Také byste neměli opomenout defensivní předměty, jakými jsou Black King Bar, či Linken’s Sphere. V zásadě se tyto předměty dají shrnout jakožto pomocné předměty, které zásadně neposilují žádný z vašich atributů, ani poškození. Toho totiž máte díky vašim elementům a schopnostem více než dost. Pokud se vám ale za Exort Invokera skutečně povede raná fáze hry a jste oproti vašim soupeřům o hodně napřed, nevylučuje se zakoupení Bloodthornu a následné hraní přes vaše běžné útoky. Pokud váš tým disponuje některou z plošně omračujících schopností, nezapomeňte ani na Aghanim’s Scepter.
Support Invoker může svůj inventář doplnit o některý z dalších podpůrných předmětů, jakým může být Force Staff. Jinak by měl ale volit stejné předměty, jako midový Invoker. K pomoci svým spoluhráčům totiž bohatě postačí některé z jeho schopností a dodatečných podpůrných předmětů tak není příliš třeba.
Zdroj obrázků: dota2.com