Lucifer. Ten který hoří, ale není pohlcen plameny. Ten který požírá, ale není nasycen. Ten který zabíjí svým rozpáleným mečem s dušemi mrtvých na špičce čepele a přináší zkázu všem, kdož se mu odváží postavit. Kdysi oblíbený generál z říše za hranicí světla je nyní Padlým. Dopustil se totiž největšího hříchu vzdoru: odmítl se podvolit. Jako trest bylo jeho jméno šestkrát odzvoněno na velkém zvonu ve Vashundolu a jeho křídla šest a šedesátkrát propálena. Nemajíc křídla, vypadl Lucifer z pout, která ho držela ve světle a spadl na zem. Místo ráje se nyní nacházel v kráteru jakési pouště. Jakožto jediný tvor schopný přecházet mezi sedmi temnými dimenzemi nyní bez rozmyslu a slitování útočí na každého kolemjdoucího. Doom, posilněný nepředstavitelnými schopnostmi, si s sebou nese své vlastní peklo všude, kam se pohne. A díky tomuto odhodlání mu jednou bude patřit celý svět.
Doom je mechanicky nenáročným hrdinou, a tak se může jevit jako ideální volba pro nováčky. Jeho poměrně slabá raná fáze hry a nutnost neustálého udržování tempa je však něco, na co by si začátečníci měli dát velký pozor. Doom je navíc velice nemotorným a předvídatelným hrdinou, který ve svých kouzlech nemá zabudované plošné omráčení s velkým dosahem a poměrně náročná tedy může být i samotná iniciace. Pokud jste ale v Dotě již zkušenější, bude Doom v rámci střední a pozdní fáze hry nenahraditelným hrdinou. Výhodou je také jeho velká versatilita, kdy se může bez problému objevit na všech třech farmících pozicích.
Devour je pro Dooma nejdůležitější základní schopností a jako taková by měla být vždy vylepšována jako první. Schopnost funguje podobně jako Hand of Midas a právě díky ní byste měli vždy být schopni udržovat tempo a převyšovat své soupeře v počtu zlaťáků.
Druhou, neméně důležitou funkcí, kterou Devour disponuje, je možnost používat schopnosti snězených creepů. V každé fázi a situaci se samozřejmě hodí úplně jiná schopnost. V případě klidného farmení a zabíjení kempů v džungli, bude nejlepší volbou Critical Strike dostupný po snězení Alpha Wolfa. Pokud potřebujete dodatečné léčení k přežití na lince, dopomůže vám především Unholy Aura dostupná po snězení Satyr Tormentera. Pro potřeby iniciace jsou pak nejvíce vyhovujícími schopnostmi War Stomp dostupný po snězení Centaur Conquerora, Hurricane dostupný po snězení Wildwing Rippera a nebo Ensnare dostupný po snězení Dark Troll Summonera.
Pokud se v žádném kempu neobjeví žádný z creepů, kterého hledáte, pochopitelně můžete využít i kterékoli jiné schopnosti. Podobně jako u Chena pak může pomoci prohledávání jednotlivých kempů za pomocí vašeho kurýra. Také si dávejte pozor, abyste o některou ze schopností omylem nepřišli. Devour je totiž přepínatelnou schopností, přičemž pokud automatické sesílání vypnete, Doom ze snězeného creepa žádné schopnosti neobdrží a ponechá si ty, které měl doposud.
Scorched Earth je Doomovou hlavní farmící a zároveň poškozující schopností, při vylepšování by tedy měla mít vždy druhou prioritu. Pokud cítíte, že na vaší lince nebudete schopni soupeře zabít, můžete Scorched Earth vylepšovat parelerně s Devour a Infernal Blade zcela ignorovat. I přes poměrně vysoký cooldown byste se schopností neměli nakládat jako s extra cenným zdrojem a využívat ji pokaždé, kdy se její poškození nebo bonusová rychlost mohou hodit. Mimo pronásledování či útěku od nepřátel je pak samozřejmě velice užitečná při farmení džungle, kdy vám pomůže vyčistit více kempů naráz.
Infernal Blade je pro Dooma nejméně důležitou schopností, která bez zakoupení Aghanim’s Shard mnoho benefitů nepřináší. V závislosti na tom, zdali během vaší linkové fáze máte šanci na zabití soupeře, si do ní můžete vložit jeden bodík, v opačném případě ji však ignorujte až do 11. úrovně. Kromě drobného omráčení využijete z Infernal Blade zejména dodatečné poškození, které vám může dopomoci k doražení utíkajícího cíle. Vzhledem k tomu, že Doom je velice nemotorným a pomalým hrdinou, se ale v raných fázích hry k soupeři dostanete jen v málokteré situaci.
Doom je jednou z nejsilnějších ultimátních schopností v celé Dotě, která soupeři znemožní aktivovat jakoukoli ze svých schopností či předmětů. Její poškození ale s průběhem zápasu postupně upadá, a tak byste si její použití měli vždy dobře rozmyslet. Zatímco v raných fázích hry můžete schopnost využít k získání snadného zabití, v potyčkách probíhajících ve středních a pozdních fázích hry, byste se naopak měli soustředit na nejproblematičtější hrdiny. Těmi ale nutně ne vždy musí být carry.
Pokud cítíte, že vašemu týmu dělá problémy velice dobře hrající support, může tato schopnost padnout i na něj. To samé platí i o silných offlane hrdinech, které sice s největší pravděpodobností nedokážete zabít ani s pomocí Doomu, znemožníte jim však využití jejich omračujících schopností a celou potyčku tak vašemu týmu ulehčíte. Doom byste naopak neměli používat na cíle, jenž disponují pouze minimálním počtem aktivních schopností, jako je například Phantom Assassin. Obzvláště pak, pokud stihli již aktivovat Black King Bar a jsou tedy plně připraveni k boji. Pokud ale takového hrdinu obklíčíte s vaším týmem a chcete mu zabránit v použití jeho předmětů, pak je samozřejmě Doom dobrou volbou i pro tento typ hrdinů.
Aghanim’s Shard sice pro Dooma není vyloženou povinností, benefity, které za svou relativně levnou cenu poskytuje, jsou však nezanedbatelné. V případě, že cítíte, že vašemu týmu chybí dostatek omráčení, tedy není důvod Aghanim’s Shard nezakoupit.
Aghanim’s Scepter je velice silné, avšak situační vylepšení. Pokud je vaším problémem pouze jeden individuální hrdina, bude vždy efektivnější použít Doom přímo na něj. Jakmile ale zápas dojde do bodu, kdy bude tento hrdina disponovat Linken’s Sphere či jinými defensivními předměty a schopnostmi, bude Aghanim’s Scepter více než dobrou volbou. Mimo to se samozřejmě hodí i do situací, kdy byste Doom rádi aplikovali na více než jednoho hrdinu. Obrovskou výhodou je navíc fakt, že s Aghanim’s Scepter neexistuje způsob, jak Doom individuálně obehrát. Žádný z předmětů ho totiž v této formě nedokáže zneutralizovat a pomoci tedy může jen pohybový předmět či schopnost, kterou disponuje některý z vašich spoluhráčů.
Doom je hrdina orientovaný zejména do středních a pozdních fází her. Pokud si tedy váš tým navolil supporty, které díky nedostatku omráčení nedokáží vytvářet žádný prostor během rané fáze hry, jenž doplnil o slabé farmící carry, zvažte jestli bude výběr Dooma ten správný. Na nepřátelský tým ale příliš velký důraz klást nemusíte. Doom si během linkové fáze dokáže vždy poradit a existuje jen málo hrdinů či jejich kombinací, které by ho z linky spolehlivě vyhnaly.
Doom je v základu soběstačný, ale zároveň velice nemotorný, předvídatelný hrdina, který sám o sobě nedokáže vytvořit žádnou výherní akci. Svou efektivitu tedy pochopitelně nabírá až se zakoupenými předměty. Díky tomu byste v rané fázi hry měli vždy prioritizovat pouze sami sebe, a to i v případě, hrajete-li Dooma na offlince. Snažte se tedy co nejčastěji využívat Devour a hlídat si, abyste dorazili co nejvíce creepů na samotné lince. V případě, že hrajete proti slabé dvojici nepřátel, můžete využít své výdržnosti a postupně je začít vytlačovat z linky. V kombinaci se správným hrdinou si pak na šesté úrovni můžete pojistit i poměrně jednoduché zabití prostřednictvím Doomu. Nic z toho však není vaším hlavním cílem a především byste se měli snažit dokončit předmět Blink Dagger. Pokud se vám v rané fázi hry daří opravdu hodně, nebojte se zainvestovat do Hand of Midas, která vaše tempo do střední fáze hry ještě zrychlí. V případě offlinky pak dokáže pomoci i Vanguard. Jakmile se během rané fáze hry necháte zatlačit do kouta, několikrát zemřete a prohrajete svou linku, bude pro vás celý zbytek zápasu opravdu těžký.
Se střední fází hry přichází první moment, kdy byste se měli začít zapojovat do akcí tvořených vašim týmem. Pokud již vlastníte předmět Blink Dagger, připravte si k ruce jednu z iniciačních schopností dostupnou z creepů. Soustřeďte se na co nejčastější využívání schopnosti Doom, proti které se vaši nepřátelé v této fázi hry ještě nebudou mít jak bránit. Ne vždy je nutné použít Doom na nejvíce nepříjemný a nebo silný cíl. Poškození, které ve střední fázi poskytuje, vám dovolí zabít vašeho soupeře zcela bez pomoci vašich spoluhráčů a kromě potyček se tak můžete zaměřit i na izolované cíle. Tímto způsobem se můžete dostat k opravdu velké porci zkušeností a také zlaťáků, čímž navýšíte vaše už tak vysoké tempo. Pokud již ale na velkou potyčku dojde, vybírejte si vaše cíle pečlivěji.
Během střední fáze hry byste se vždy měli dostat k předmětu Black King Bar, pomocí něhož budete schopni udržet se na vašem cíli dostatečně dlouho. Navázat můžete kterýmikoli defensivními předměty, jakými může být například Shiva’s Guard, Crimson Guard, Pipe of Insight a další. Pokud uznáte za vhodné, že jste již dostatečně výdržní, můžete naopak začít plánovat zakoupení Refresher Orb, situačně pak i Aghanim’s Scepter. Zapomenout byste samozřejmě neměli ani na Aghanim’s Shard, který vám ve většině zápasů spíše pomůže, než uškodí. Pokud si některý z hrdinů, na kterého rádi používáte Doom, postavil Linken’s Sphere, můžete zakoupit také Heaven’s Halberd, prostřednictvím které Linken’s Sphere zrušíte.
V pozdní fázi hry bude vaší hlavní a jedinou prioritou správné využití schopnosti Doom. Vždy tedy zhodnoďte nejvíce nebezpečný cíl a popřemýšlejte o způsobu, jak na něho tuto ultimátní schopnost co nejspolehlivěji aplikovat. Nesnažte se tedy s iniciací spěchat, jako tomu mohlo být během střední fáze hry a místo toho nechte váš tým, aby potyčku vyvolal místo vás. Z mlhy vyskočte teprve až potom, co se na bojišti objeví váš kýžený cíl. Pokud máte přehled o pozicích nepřátelského týmu, můžete využít i Smoke of Deceit, se kterým se k vašemu cíli nepozorovaně přiblížíte a Doom na něho aplikujete ještě před vypuknutím potyčky.
Předměty v pozdní fázi hry byste měli vždy uzpůsobit k co nejlepšímu fungování Doomu. Na místě je tedy především Refresher Orb, Aghanim’s Scepter, Octarine Core a také některý z aktivačních předmětů, který dokáže zrušit Linken’s Sphere.
Zdroj obrázků: dota2.com