Bohužel, nejedná se o žádné zveličování a apríl je zatím míle daleko, komunita Doty 2 skutečně utrpěla ztráty čítající 500 tisíc jedinců. Přesto cílem tohoto článku není rozpoutat masovou paniku, či zahájit křížovou výpravu na vývojáře studia Valve. Je zde několik problémů, které hráčskou komunitu Doty 2 trápí již několik let a z velké části odrazují nováčky. My si tu společně probereme ty nejmarkantnější, neboť prvním krokem k nápravě je pochopit základní podstatu celé situace.
Abych to uvedl na pravou míru, Dota 2 rozhodně nespadá do kolonky „dead game“ a ještě notnou řádku let nebude. Na platformě Steam se neustále drží v pětici nejhranějších her a málokdy se stane, že byste si během vyhledávání zápasu mohli skočit nadvaceti minutovou výpravu do lednice.
22. července 2022 se počet unikátních hráčů, kteří měli Dotu 2 rozběhlou ve stejný okamžik, pohybuje okolo hodnoty 576 tisíc, a to je poměrně vysoké číslo. Při porovnání s minulostí to už tak skvěle bohužel nevypadá. Rekordním počtem hráčů oplývala Dota 2 v únoru roku 2015, kdy v jeden moment hrálo téměř 1,3 milionů hráčů.
Tento milník nebyl nikdy překonán a přitom se hodnota videoherního byznysu podle společnosti Statista zvýšila za posledních 7 let na zhruba dvojnásobek.
Většina známých kompetitivních her svou fanouškovskou základnu neustále zvětšuje, ať už skokově, či organicky a jejich současná čísla jsou oproti předchozím rokům na maximech. Samozřejmě, že jsou zde lepší a horší měsíce, avšak máloco se nachází ve stejné pozici jako Dota 2, která sice přináší neustále lepší výdělky, ale její hráčská komunita se neustále zužuje.
Jednoduše řečeno, všechno jí trvá až moc dlouho. Dnešní svět videoher je ukrutně rychlý a vývojáři nejúspěšnějších multiplayerových titulů sypou na své hráče kvanta obsahu, změn a novinek. Tento trend se pořádně rozjel až s boomem hry Fortnite, která zbořila všechny rekordy tehdejšího gamingu.
Dota zažívala záplavu updatů během prvních tří let po vydání. Neustále vycházeli noví hrdinové a herní události, jako byl Diretide, New Year a ve hře se skutečně něco dělo.
Naposled jsme si takto mohli užít herní mód Nemestice, ten vyšel již před více než rokem a od té doby panuje období sucha. Hrát se dají pouze hodnocené zápasy, kde skutečně naleznete většinu hráčů, zrychlená Turba a poslední možnosti je obyčejný zápas, který neovlivní vaše drahocenné MMR. Z tohoto rozvržení lze vidět, že pouze určitá část Dota 2 2 komunity se může skutečně bavit. Pokud máte zdokonalujete své herní schopnosti, nad hrou přemýšlíte a chcete dosáhnout svého vysněného ranku, tak máte od Valve plnou podporu.
Introducing Nemestice + Battle Pass – Dive into a new game mode and Battle Pass loaded with a host of extraordinary rewards.https://t.co/BkKbh4XBmm pic.twitter.com/Hi77C8ycF9
— DOTA 2 (@DOTA2) June 23, 2021
Pokud vám však jde o jiné druhy zábavy, budete se v Dotě 2 trápit, a přitom několik let zpět bylo vše jinak.
Někdo zde může vznést námitku: „Valve nám přece umožnilo vytvářet a hrát vlastní komunitní mapy, jako za dob Warcraftu III.“ Ano, Arcade má svou vlastní záložku v menu. Problém je, že čas strávený v těchto mapách nekonvertujete na žádné odměny, které jste dostávali například při hraní speciálních módů přímo od Valve.
Je zde ještě příběh komunitní mapy Autochess, jenž dala vzniknout úplně novému a úspěšnému hernímu žánru. Vývojáři Doty se domluvili s tvůrci Autochessu a vytvořili samostatný titul pod názvem Underlords. Ten však brzy vešel do stavu hibernace a jeho smutný úpadek si určitě představíme někdy v budoucnu.
Když jsem se po roční pauze vrátil zpět k Dota 2, čekalo na mne jako support hráče nepěkné překvapení. Jeden modrý chlapík s obřím mečem, který se zlostí doslova červenal, zažíval nejlepší období své existence.
Jeho první schopnost, přesněji hození zlaté rukavice, byla po zakoupení Aghanim’s Shardu až nepředstavitelně silná a prakticky se nedala nijak obehrát. Žádný předmět ani schopnost vás před Svenem nezachránila, takže mohl čtyři měsíce, čtyři celé měsíce trhat supporty na kusy, než se Valve konečně rozhodlo s tím něco udělat.
Sven bohužel není jediný příklad podobného selhání, v roce 2018 terorizoval hráče hrdina Lycan nebo Outworld Destroyer poté co se objevila jeho synergie s předmětem Meteor Hammer, který byl v té době až moc silný.
Rozvážné vydávání updatů hře také moc neprospívá. Několik známých osobností a profesionálních hráčů se shodlo na nápadu, že velké updaty by měly měnit Dotu 2 mnohem více než bylo dosud zavedeno. Sice mohou do hry přinést nějaké otravné mechaniky, jako byly například Svatyně, pořád je to ale něco nového na prozkoumání a při častých updatech by se daly tyto problémy rychle a jednoduše odstranit.
Další věc, kterou by mohli někteří hráči Dotě 2 vytknout je délka zápasů a především chybějící možnost zápas vzdát. V nedávném updatu sice byla tato mechanika přivedena do hry, avšak využít ji můžete pouze pokud hrajete v pětičlenné skupině s kamarády. Jinak máte jednoduše smůlu a jste vydáni na pospas dlouhému čekání, než se nepřátelský tým konečně rozhodne hru ukončit, místo neustálého vylepšování si KDA (poměr zabití, smrtí a asistencí).
V dalším světově úspěšném esportovém titulu Counter-Strike: Global Offensive se nedávno objevila novinka v podobě hodnocených zápasů, které mají počet kol snížený na polovinu. Nová generace hráčů má většinou v oblibě krátké, rychlé a především intenzivní hry. Kolik z těchto atributů Dota má, nechám na vašem posouzení.
Competitive is now available in two lengths on official servers: Short (MR16) and Long (MR30). And your Competitive Skill Group is on the line in both versions.
— CS:GO (@CSGO) September 22, 2021
Valve nám updatem s možností vzdát zápas ukázalo, že jsou významných změn schopni. I když to jsou stále malé krůčky ke zlepšení, pořád jde o posun vpřed. Místo nadávek bychom měli vývojářům spíše děkovat a ukázat jim, že tohle je přesně ten směr, kam mají hru směřovat. Více změn, více obsahu, zábavy a odstartovat cestu na vrchol MOBA her, která bude sice pár let trvat, přesto si myslím, že nic není nemožné.
Stejně jako většina z vás, jsem u Doty 2 proseděl již několik let a vždy, když se podívám na svůj počet odehraných hodin, tak se mi lehce zatmí před očima. Dnes jsem hráčem i konkurenčního titulu League of Legends a oba tituly jsou vlastním způsobem unikátní. V herním srdci budu nosit Dotu 2 nejspíš nadosmrti, a proto mě ještě více mrzí vidět, jak se „Lolko“ v poslední době vyvíjí a Dotu nechává ve stále větším a větším závěsu za sebou. Na druhou stranu, je to skvělá studánka nápadů, ze které mohou vývojáři z Valve čerpat a svůj vlastní výtvor vynést znovu do nebes, kde bychom ho všichni tak moc rádi znovu viděli.
Jelikož se v článku nachází velká spousta pesimismu a chvály jen pomálu, tak Vám příště představím souhrn věcí, které se vývojářům Doty 2 povedly na jedničku. Popovídáme si o talentových stromech, neutrálních předmětech a nevynecháme ani vydání nejzásadnějšího patche s označením 7.00.